Menu

Paříž nakoupí 451 elektrobusů

Elektrobus v Paříži. (foto: RATP)
Elektrobus v Paříži. (foto: RATP)
Stáhnout PDF
Autobusy
15. 08. 2021 16:26
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Pařížský DP (RATP; Régie Autonome des Transports Parisiens) uzavřel počátkem letošního roku rámcovou smlouvu, jež mu umožnila nakoupit elektrobusy od celkem 5 výrobců, konkrétně od Irizaru, Solarisu, Iveca, MANu a domácího Bluebusu.  

V dubnu 2019 uzavřel dopravce RATP rámcovou smlouvu počítající s dodávkou až 800 autobusů, což je cílový stav, kterého by rád dopravce dosáhl do roku 2024. Vítězi tehdejší soutěže se stali výrobci Bluebus, Alstom a Heuliez Bus. U každého z nich bylo následně objednáno po padesáti vozech. Další objednávka přišla až počátkem roku letošního, kdy bylo přiobjednáno 109 elektrobusů z produkce Bluebusu. Současně už ale byla před podpisem další rámcová smlouva s jinými dodavateli, protože z původního vítězného trojlístku vypadl Alstom, jenž oznámil, že výrobu svého nezvyklého modelu Aptis na konci letošního roku pohřbí. Nová rámcová smlouva z letošního roku tak rozšířila portfolio potenciálních dodavatelů hned na pět subjektů. Svou pozici obhájil Bluebus a de facto i Heuliez Bus. Ten sice v tendru již nevystupoval, avšak Iveco prodává pod svou značkou na trhu právě vozidla vyráběné závodem Heuliezu (jako model Iveco E-Way). S několikaměsíční prodlevou po podpisu rámcové smlouvy došlo k podepsání dílčích kontraktů (jednotlivých plnění), nikoli však se všemi výherci, ale jen trojicí z nich.

Své elektrobusy pod Eiffelovu věž tak prozatím nedodají Solaris a MAN. Naopak Bluebus se může těšit na výrobu 158 vozů, španělský Irizar na 113 vozů a Iveco dokonce na 180 vozů. Pro Blubebus jde o pokračování úspěšné spolupráce. Po dokončení kontraktu bude ve službách RATP celkem 317 jeho vozů, dalších 131 pak už slouží u jiných dopravců v regionu. Bluebus, resp. jeho vlastník – společnost Bolloré –, používá u svých elektrobusů baterie s pevným elektrolytem, které vyvinula jedna z dceřiných společností Bolloré a které firma dodává mj. pro eCitara od Mercedesu.

Pro Iveco je pařížská zakázka dosud největší objednávkou na jeho elektrobusy. V roce 2020 bylo vyrobeno a předáno zákazníkům celkem 113 elektrobusů, avšak jak pod značkou Iveca, tak pod značkou Heuliezu (který dominoval, neboť Iveco se rozhodlo „připlácnout“ své logo na místo Heuliezu teprve před necelými dvěma lety).

Irizar objednávkou potvrzuje jeho sílící roli na francouzském trhu, na němž se poprvé prosadil v roce 2016, když předal prvních šest vozidel pro obsluhu jedné ryze elektrické linky v Marseille, načež pokračoval úspěchy v Amiens, v Aix-en-Provence, Biarritz-Bayonne, Orléans a Štrasburku.

Dodávky elektrobusů jsou součástí silně finančně podporovaného plánu města na snížení emisí CO2. Ani bohatá Paříž si však nemůže dovolit nakupovat jenom elektrobusy, ostatně RATP provozuje okolo 4 700 autobusů. Prim v rámci obnovy vozového parku tak mají hrát autobusy na stlačený zemní plyn.

 

Podobné články