Menu

Pardubice vypsaly soutěž na 10 parciálních trolejbusů

Trolejbus Škoda 32 Tr v Pardubicích v květnu 2022. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Škoda 32 Tr v Pardubicích v květnu 2022. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
08. 03. 2023 11:19
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Pardubice (DPMP) poptává dalších deset parciálních trolejbusů. Výběrové řízení na jejich dodání vypsal dne 7. 3. 2023, nabídky mohou zájemci podávat do 20. 4. 2023. Nákup nových trolejbusů by měl být zvětší části zaplacen z prostředků EU.

12m trolejbusy mají mít životnost min. 180 měsíců, tedy 15 let, obsaditelnost je stanovena na min. 75 osob (při 5 os/m2), z toho alespoň 26 má mít možnost se posadit (na nesklopných sedačkách, z nichž nejméně šest má být přístupno přímo z úrovně nízké podlahy). Šířka předních dveří je připuštěna i pouze na úrovni 800 mm, ostatní musí mít standardní šířku 1 200 mm. Zajímavý je požadavek na vytápění, kdy se předpokládá užití klimatizace s funkcí tepelného čerpadla – řešení, které se s oblibou používá u elektrobusů, avšak jeho pořizovací cena je oproti klasické klimatizační jednotce vyšší (výhodou je ale nižší spotřeba elektrické energie). Pro případ výrazného poklesu teplot (kdy venkovní teploty padnou k hodnotě okolo –5 °C, už nelze tepelné čerpadlo používat) musí být trolejbusy vybaveny i dodatečným topením, ať již elektrickým či tzv. vodním.

Z hlediska využití bateriového pohonu není definován dojezd, ale využitelná trakční energie, jež musí být min. 30 kWh, přičemž trolejbus při jízdě na akumulátory nesmí být nijak výkonově omezován. Baterie mají umožnit krátkodobě nabíjení výkonem až 150 kW, tedy proudem cca 250 A.

Předpokládaná hodnota zakázky byla stanovena na základě dřívějších tendrů v ČR (konkrétně pro Dopravní společnost Zlín–Otrokovice a Dopravní podnik Ostrava) na 112 mil. Kč. (bez DPH; tedy 11,2 mil. Kč/vůz), což je předpoklad – vzhledem k nárůstu cen v uplynulých dvou letech – již nejspíše nereálný. Cena přitom není jediným hodnoticím kritériem. Pardubický DP používá ve svých tendrech k hodnocení s oblibou kriteriální funkci, která zohledňuje vedle ceny i celkový počet cestujících (při 4 os/m2) vztažený k referenční hodnotě obsaditelnosti trolejbusu, jež má činit 70 osob. Za vítěze je prohlášen ten subjekt, jemuž vyjde jako výsledek dané funkce nejnižší hodnota. Trolejbusy mají nabízet jedno místo pro přepravu invalidního vozíku či dětského kočárku situované u druhých dveří.

Na dodávku trolejbusů má vítězný uchazeč 14 měsíců. Záruka na trolejbusy činí 24 měsíců, na baterie musí dodavatelé poskytnout prodlouženou záruku 60 měsíců (5 let), resp. do ujetí 100 000 km při jízdě na baterie, potažmo do odebrání 250 000 kWh energie z trakčních baterií, podle toho, která událost nastane nejdříve.

Připomeňme, že poslední výběrové řízení vyhrála v loňském roce Škoda Electric, která byla jediným účastníkem a která nabídla deset trolejbusů Škoda 32 Tr (s karoserií SOR TNS 12) za částku 118 mil. Kč. Z těchto deseti vozů mají být pouze čtyři parciální, zbylé budou disponovat menší baterií pro nouzový dojezd.

Podobné články