Menu

Otokar začne vyrábět autobusy Mercedes-Benz Conecto

Dvojici autobusů Mercedes-Benz Conecto aktuálně vyráběné generace bychom nalezli i v Děčíně. Celkem bylo do ČR dodáno 113 Conect v této designové verzi. (foto: Vojtěch Povolný)
Dvojici autobusů Mercedes-Benz Conecto aktuálně vyráběné generace bychom nalezli i v Děčíně. Celkem bylo do ČR dodáno 113 Conect v této designové verzi. (foto: Vojtěch Povolný)
Stáhnout PDF
Ostatní
12. 09. 2025 19:17
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dne 11. 9. 2025 bylo oznámeno netradiční spojenectví mezi skupinou Daimler Buses a tureckým výrobcem Otokar Otomotiv. Společnosti ve společné tiskové zprávě oznámily, že od září 2026 začne ve výrobním závodě Otokaru ve městě Sakarya montáž městských vozů Mercedes-Benz Conecto.

Conecto je obchodní značka spojená s tureckou produkcí Mercedesu (potažmo Daimleru), jenž má vlastní výrobní závod v Hoşdere v evropské části Istanbulu už 30 let. Původně (od r. 1996) představovalo Conecto jednoduchý model autobusu určený jak pro městskou, tak linkovou dopravu s cílovým určením pro zákazníky ve východní Evropě. Jak však koupěschopnost východních provincií Evropy (i v Turecku samotném) rostla, bylo nutné omlazovat a modernizovat i výrobní program. V roce 2007 tak byla představena nová verze Conecta (již v pouze městském a 100% nízkopodlažním provedení), která byla stavěna na základě podstatně vyspělejšího modelu Mercedes-Benz Citaro. V roce 2016 se pak Conecto dočkalo příchodu generace, jež je nabízena až dosud.

Formálně stále platí, že se Daimler snaží diverzifikovat tržní zaměření některých svých modelů, avšak stále bdící konkurence a tlak na zvyšování produkce, obratu i ziskovosti už v minulosti některé dříve tržně oddělené modely pohřbil ve prospěch turecké produkce (tak například zmizelo z nabídky Mercedes-Benz Integro, jež bylo nahrazeno plně Introurem), případně byla do Turecka převedena výroba dříve výhradně v Německu vyráběných modelů (například část výroby autobusů značky Setra). V případě městských vozů Citaro a Conecto stále „železná opona“ stojí, není už ale zdaleka tak nepropustná, jako tomu bylo v minulosti a Conecto si nalezlo cestu už i na trhy, které byly kdysi dominiem Citara (například do Itálie či Portugalska).

Daimler Buses se může pyšnit v posledních letech výrazným nárůstem poptávky, byť je nutno říci, že tento nárůst je do určité míry jen marketingovým heslem (během řádění Covidu-19 totiž Daimler s ohledem na opadnutí zájmu zákazníku rázně seškrtal směny, takže nynější úspěch je z velké části jen návratem na předcovidová čísla objemu produkce). Na plné obrátky jede především turecký závod, což vedlo Daimler k rozhodnutí vyčlenit výrobu městských Conect a na jejich úkor zvýšit produkci ostatních modelů, které budou mít v porovnání s městskými vozy jistě větší přidanou hodnotu (resp. marži).

Coby partner pro výrobu městských vozů byl oznámen jiný turecký výrobce – Otokar Otomotiv. Toto spojení je velmi překvapivé, protože Otokar je jednak sám významným výrobcem městských autobusů (modelu KENT C), jimiž se snaží dobývat i západní teritoria, ale především už má kooperační model s dalším evropským konkurentem – Ivecem, pro které vyrábí skříně, jenž se Iveco Bus následně ve vlastním sousedním závodě snaží seskládat do podoby modelů Iveco Streetway.

Kooperace s Daimlerem na výrobě Conecta bude zásadně odlišná, protože Conecto nebude využívat know-how Otokaru, ale pouze jeho prostory na montáž a ruce místních pracovníků. Daimler dodá do Otokaru všechny hlavní komponenty a specifické vybavení a závodě Otokaru proběhne finální montáž. Té budou po celou dobu přítomni i pracovníci Daimleru, kteří již předtím budou realizovat soubor školení. Tisková zpráva zdůrazňuje, že produkce má zahrnovat pouze Conecta s konvenčním (dieselovým) pohonem. S ohledem na to, že výroba modelu Conecto NGT (s pohonem na zemní plyn) byla již v mezičase v tichosti opuštěna, však jiná než dieselová Conecta v nabídce tak jako tak nejsou, takže jde o převod celé produkce.   

Podobné články