Italská agentura pro veřejné zakázky Consip uzavřela soutěž, v jejímž rámci poptávala až 730 městských a příměstských autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a zkapalněný zemní plyn (LNG). Tendr v odhadované hodnotě 286 mil. € (cca 7 mld. Kč) byl rozdělen do čtyř částí, přičemž do každé z nich se bylo možné hlásit samostatně.
Připomeňme, že Consip je státem vlastněná společnost (spadající pod italské ministerstvo financí a informatiky), která zajišťuje centrální nákup pro veřejné instituce. Veřejní zadavatelé pak mohou realizovat napřímo objednávky u subjektů, jež byly prohlášeny za vítěze, anebo využít možnosti zúžené soutěže pouze mezi kvalifikovanými dodavateli a nechat je o zakázku soupeřit ještě jednou. S ohledem na výše popsané jsou všechny soutěže realizované Consipem pojaty jako rámcové zakázky, které mohou a nemusí být v celém rozsahu využity. Skutečnost, že soutěže realizuje namísto jednotlivých veřejných zadavatelů stát, má přinášet úspory v oblasti nákladů na správu veřejných zakázek a větší pružnost v nákupu (dodávky se uskutečňují ve lhůtách sjednaných v podmínkách soutěží). Současně je na výběrová řízení i větší dohled. Jelikož nelze v takto pojatých tendrech zajistit přesnou specifikaci vozidel, je finální provedení (a tím cenovka) vždy v rukou jednotlivých veřejných zadavatelů, kteří si mohou nadefinovat vybrané úpravy (lakování, potahy sedadel, informační a odbavovací systém atp.).
Velká soutěž na 730 plynových autobusů byla vypsána dne 2. 12. 2024. Nejmenší zájem byl o část na 80 midibusů s délkou okolo 8 m s pohonem na CNG, kde byl jediný uchazeč – Iveco Bus se svým modelem Iveco Daily, jenž byl nabídnut za celkovou částku 20 445 030 € (cca 500 mil. Kč). O jednoho uchazeče více měla soutěž na dodání 90 příměstských autobusů o délce cca 12 m s pohonem na LNG, v níž se proti sobě postavili Scania a italský producent Menarini. Vítězem se stala druhá jmenovaná společnost s cenovkou 35 226 260 € (cca 863 mil. Kč).

Propagační „fotografie“ modelu Otokar Kent C CNG 10. Do Itálie může Otokar na základě nedávného vítězství dodat až 110 těchto vozů, jež dosahují délky 10 770 mm. (foto: Otokar)
V dalších dvou – početně významnějších částech – předložil nejlepší nabídky turecký Otokar. Ten tak má nyní šanci dodat italským dopravcům až 110 CNG autobusů o délce cca 10,5 m, které nabídl za celkovou částku 35 194 179 € (zhruba 862 mil. Kč), ale také 450 autobusů o délce 12 m, z nichž 250 bylo poptáváno v městském (třída M3/I) a 200 v příměstském (třída M3/II) provedení (podmínky soutěže ale umožňují i přesuny mezi těmito dvěma verzemi, takže teoreticky může být městských vozů nakonec víc než příměstských a naopak; zachován musí být jen celkový počet 450 kusů).
V případě autobusů o délce cca 10 m zůstalo v poli poražených Iveco Bus, jemuž sekundoval další italský producent Menarini. V případě 12m vozů bylo zastoupení pestřejší, když se vedle této dvojice postavily ještě Scania, Solaris a italská společnost Troiani Srl, která na italský trh dodává autobusy značek BMC a Temsa.
Otokar uspěl s částkou 81 579 349 € (přibližně 2 mld. Kč) v případě městských vozů a 60 818 885 € (okolo 1,5 mld. Kč) u příměstských. V obou případech klesla odhadovaná hodnota zakázky o takřka půl miliardy korun.
Celkově bylo ve všech čtyřech částech dosaženo smluvních cen ve výši 233 263 703 € (5,74 mld. Kč), což bylo o zhruba 20 % méně, než byly odhadované hodnoty. Snížení ceny se podařilo dosáhnout dokonce i v té části, v níž byl jen jediný uchazeč (midibusy o délce 8 m). Jak bylo nicméně uvedeno výše, vítězství v soutěžích realizovaných Consipem neznamená, že se všechny rámcové smlouvy vyčerpají (teoreticky nemusí dojít k vůbec žádnému plnění). Přesto jde pro Otokar o důležitý úspěch, který je navíc okořeněn skutečností, že v poli poražených skončilo Iveco Bus, které přitom s Otokarem kooperuje na výrobě autobusů Iveco Streetway.
Doplňme, že Otokar působí na italském trhu od roku 2010, kdy se snažil prosadit díky lokálnímu distributorovi, jímž byla společnost Mauri Bus. Ta je českým znalcům autobusů známá jako subjekt, jenž prodal po roce 2000 licenci na výrobu svých autobusů třebíčskému TEDOMu. V roce 2022 byla dříve rodinná firma Mauri ze strany Otokaru odkoupena a zařadila v dobývání italského teritoria vyšší rychlostní stupeň. Nejde přitom o jediného tureckého dodavatele, kterému se na Apeninském poloostrově v posledních letech daří.