Menu

Ostravští příbuzní. Stadler dodá 15 nových tramvají do Sarajeva

Design tramvaje pro Sarajevo a její technické řešení, alespoň tedy dle zveřejněných vizualizací, vychází z provedení vozů Tango NF2 pro Ostravu. (zdroj: sarajevské ministerstvo dopravy)
Design tramvaje pro Sarajevo a její technické řešení, alespoň tedy dle zveřejněných vizualizací, vychází z provedení vozů Tango NF2 pro Ostravu. (zdroj: sarajevské ministerstvo dopravy)
Stáhnout PDF
Tramvaje
01. 09. 2021 14:20
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Ostravské provedení tramvaje Stadler Tango NF2 by se mělo dočkat bratříčka v prodloužené tříčlánkové verzi. Celkem 15 tramvají by mělo zamířit do metropole Bosny a Hercegoviny.

Financování projektů na rozvoj veřejné dopravy za využití peněz z Evropské banky pro regionální rozvoj (EBRD) a Evropské investiční banky (EIB) pro Sarajevo bylo schváleno v loňském roce. Kromě nákupu nových trolejbusů či modernizace infrastruktury se skloňovaly také projekty prodloužení tramvajové sítě a nákup nových tramvají. Těch mělo být podle původních odhadů pořízeno 20. V červnu 2020 byl však vypsán tendr na nákup pouze 15 nových klimatizovaných vozů s odhadovanou hodnotou zakázky 30 mil. € (51 mil. Kč/vůz). Poptávány byly 100% nízkopodlažní vozy o délce cca 30 m, na jejichž dodání má mít vítězný uchazeč 24 měsíců, první tři vozy však mají být dodány už do 18 měsíců od podpisu smlouvy. Tramvaje jsou zamýšleny jako náhrada vozů Tatra K2.

Pohled do interiéru vozu. (zdroj: sarajevské ministerstvo dopravy)

Ještě jeden pohled do interiéru. tentokrát ze středního článku směrem ke kabině řidiče. (zdroj: sarajevské ministerstvo dopravy)

Vítězem soutěže se mělo stát konsorcium společností Stadler Polska a Stadler Rail Valencia, která měla nabídnout tramvaj, jež je dle zveřejněných vizualizací odvozena od ostravského modelu Tango NF2, avšak v sarajevském provedení je vůz řešen jako tříčlánkový s tím, že střední článek je nesený a krajní spočívají na dvojici otočných podvozků. Další informace ohledně technického řešení nových vozů prozatím zveřejněny nebyly, tedy s výjimkou kapacity, jež by měla činit 180 cestujících, z toho 79 sedících. Nebylo ale upřesněno, při jakém počtu stojících cestujících je daná hodnota platná, protože u kratšího ostravského Tanga je obsaditelnost 188 osob (z toho 61 sedících) s tím, že se počítá s 5 stojícími osobami na metr čtvereční. Připomeňme, že ostravské vozy Tango NF2 byly vyráběny v kooperaci běloruského a polského závodu Stadleru, přičemž zakázku zastřešovala polská společnost. Podvozky byly i pro ostravské vozy vyráběny ve španělském závodu Stadleru. 

Přední i zadní dveře jsou řešeny jako jednokřídlé, zatímco u ostravských vozů jsou představky delší a umožňují použití dvoukřídlých dveří. (zdroj: sarajevské ministerstvo dopravy)

Přestože tendr počítal s dodáním jen 15 tramvají, o zakázku mělo zájem hned pět subjektů. Vedle zmíněného konsorcia tvořeného dvěma podniky Stadleru šlo o turecký Durmazlar, španělský CAF, francouzský Alstom a také českou Škodu Transportation.

Ještě jeden pohled na celé vozidlo. (zdroj: sarajevské ministerstvo dopravy)

Podobné články