Menu

Ostrava se dne 29. 6. 2023 rozloučí s tramvajemi T6A5

První souprava tramvají T6A5 ev. č. 1101 a 1102 během zkušební jízdy na trati linky číslo 5 do Zátiší dne 18. 2. 1995. Fotografie dokumentuje původní provedení prvních desíti vozidel z roku 1994. (foto: Jindřich Sulek)
První souprava tramvají T6A5 ev. č. 1101 a 1102 během zkušební jízdy na trati linky číslo 5 do Zátiší dne 18. 2. 1995. Fotografie dokumentuje původní provedení prvních desíti vozidel z roku 1994. (foto: Jindřich Sulek)
Stáhnout PDF
Tramvaje
17. 06. 2023 08:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Konec tramvají typu T6A5 v Ostravě se odehraje nezvykle ve čtvrtek dne 29. 6. 2023. Jeden sólo vůz a jedna souprava budou nasazeny na dvě pořadí linky X3 (vedené v trase Poruba vozovna – Dubina), a to v obou případech na dělená pořadí. Sólo vůz absolvuje jen dvě kola ráno a dvě kola odpoledne (přičemž ranní část začíná již ve 4:27 a poslední spoj z Dubiny odjíždí v 6:53). Obdobně chudé bude pro fanoušky i nasazení „dvojčete“ vozů. Poslední odjezd ze zastávky Dubina je plánován už v 16:53.

Odjezdy tramvají na lince X3 z konečných zastávek jsou následující.

Ranní část:

Poruba vozovna: 4:27 (sólo), 5:49 (souprava), 6:09 (sólo), 7:49 (souprava)
Dubina: 4:55 (souprava), 5:15 (sólo), 6:33 (souprava), 6:53 (sólo), 8:33 (souprava)

Odpolední část:

Poruba vozovna: 13:49 (sólo), 14:09 (souprava), 15:49 (sólo), 16:09 (souprava)
Dubina: 14:33 (sólo), 14:53 (souprava), 16:33 (sólo), 16:53 (souprava)

Od 18:30 budou tramvaje přistaveny ve smyčce Nádraží Vítkovice, kde si je bude možné po dobu dvaceti minut vyfotit, načež se mají vydat na krátkou jízdu ke smyčce Zábřeh a zpět (s odjezdem v 18:50 od Nádraží Vítkovice).

Dopravní podnik města Ostravy (a po deetatizaci Dopravní podnik Ostrava) nakoupil 38 tramvají T6A5 v letech 1994 až 1997 ve čtyřech sériích, které se vzájemně odlišovaly. Zatímco první desítka vozů ev. č. 1101–1110 odkazovala svým provedením ještě k tramvajím vyráběným za minulého režimu (disponovala pryžovou podlahovou krytinou, „budníky“ pro čísla linek, koženkovými sedačkami známými z tramvají KT8D5 atp.), následující dodávky se snažil dopravce vylepšit užitím příplatkových prvků, přičemž vrcholem byla poslední osmikusová série (ev. č. 1131–1138), která vedla moderních informačních panelů, podlahové krytiny ALTRO či čalouněných sedadel disponovala i determálními skly v salónu cestujících. Ve své době byly tramvaje přesto vnímány jako jakási z nouze ctnost, protože podnik toužil dohánět západní Evropu nákupem nízkopodlažních vozů a „té šestky“ byly považovány (po právu) za zastaralé.

K vyřazování ostravských tramvají T6A5 se začalo přistupovat od roku 2021 v očekávání zařazení prvních tramvají Škoda 39T. Jakmile se jejich dodávky rozeběhly naplno, začaly řady vozů T6A5 řídnout rychleji. Začátku roku 2023 se dožilo v provozním stavu už jen 14 z 38 vozů, dnes (k 17. 6. 2023) jich má DPO k dispozici ještě sedm (ev. č. 1120, 1121, 1124, 1125, 1127, 1128 a 1133). Vůz ev. č. 1111 byl po svém vyřazení v loňském roce převeden do sbírky historických vozidel DPO a měl by zůstat uchován pro další generace.

Podobné články