Menu

Ostrava poptává 24 elektrobusů a nabíjecí stanice

Elektrobusy by měly patrně využívat i již existující rychlonabíjecí stanici v Ostravě-Svinově. Na fotografii vidíme jeden ze dvou elektrobusů Ekova Electron 12T uzpůsobených pro rychlonabíjení. (foto: Libor Hinčica)
Elektrobusy by měly patrně využívat i již existující rychlonabíjecí stanici v Ostravě-Svinově. Na fotografii vidíme jeden ze dvou elektrobusů Ekova Electron 12T uzpůsobených pro rychlonabíjení. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
04. 09. 2020 14:23
Matěj Stach
2 minuty čtení

Dlouho avizované výběrové řízení na dodávku 24 elektrobusů standardní délky (12 m) a dvojici rychlonabíjecích stanic vypsal Dopravní podnik Ostrava (DPO).

Dopravce využil ještě před vypsáním veřejné zakázky také možnosti tržních konzultací. V jejich rámci oslovil celkem 6 subjektů, z nichž dva se soustředí na problematiku nabíjecích stanic (ABB a HELIOX B. V.), zatímco čtveřice dalších byla poptána v souvislosti se specifikací vozidel. Zde DP Ostrava poptal české zastoupení Solarisu (který elektrobusy do ČR dosud dodával výhradně v kooperaci se Škodou Electric), Ekovu Electric (kterou počátkem prázdnin koupila Škoda Transportation) a Škodu Electric. Čtvrtým subjektem poté bylo Volvo Group Czech Republic. Naopak mezi oslovenými subjekty chyběl poněkud překvapivě SOR Libchavy, který je přitom v rámci ČR nejúspěšnějším prodejcem elektrobusů.

Dodávka má zahrnovat dodání celkem 24 elektrobusů a 24 mobilních nabíjecích stanic, které mají sloužit pro nouzové nabíjení elektrobusů, nicméně tyto nabíječky mají být dodány pouze tehdy, pokud bude nutné u elektrobusů provádět tzv. balancování článků (vyrovnávání napětí) a dodatečné nabíjení mimo nabíjecí stanice. Bez ohledu na to mají být navíc dodány čtyři mobilní nabíječky a 2 velké nabíjecí stanice s celkem čtyřmi nabíjecími rameny (jedna stanice má být napojena ke třem ramenům, druhá poté bude disponovat pouze jedním ramenem). Součástí má být i zpracování projektovaných dokumentací nabíjecích stanic, školení pracovníků DPO a dodávka dalších částí specifikovaných ve výběrovém řízení. Ačkoli se jedná rozsahem dokumentace a požadavky o velký objem materiálů (jen přílohy zadávací dokumentace jsou tvořeny 31 soubory), určil DPO lhůtu na podání nabídek pouze do 15. 10. 2020.

V Ostravě slouží mimo elektrobusů od Ekovy (3 ks) ještě vozidla SOR EBN 10,5 (celkem 4 vozy, z nichž nejstarší má letos již 10 let). SOR Libchavy je momentálně největším výrobcem elektrobusů v ČR, paradoxně však nebyl zahrnut do tržních konzultací. (foto: Libor Hinčica)

Celková hodnota kontraktu je odhadována na 420,5 mil. Kč, přičemž 85 % z této sumy má uhradit EU. V rámci hodnoticích kritérií má nejvyšší váhu cena (70 %), náklady na pravidelnou údržbu po dobu záruky (20 %), vybrané technické parametry (5 %) a výhodnost servisních podmínek (5 %). Podmínkou výběrového řízení je mj. doložení min. obratů ve výši 500 mil. Kč v posledních třech letech a prokázání dodávky alespoň jednoho elektrobusu a montáže jedné nabíjecí stanice s nabíjecím ramenem pro elektrobusy (nelze tedy zjevně použít nabíjecí stanice koncipované odlišným způsobem).   

Dodávka nabíjecích stanic má proběhnout do tří měsíců od předání staveniště v případě nabíjecí stanice plánované v areálu garáží Hranečník a šest měsíců v případě nabíjecí stanice umístěné v lokalitě Valchařská (tj. v blízkosti tramvajové vozovny Mor. Ostrava). Součástí nabíječek má být sběrač, který se bude spouštět na střechu vozidel (užití sběračů přímo na vozidle tedy není připuštěno). Dodávka vozidel bude rozdělena na několik částí, a sice po 8, 10 a 6 kusech, přičemž jednotlivé počty vozidel mají být předány nejpozději do 12,5, 16,5 a 18,5 měsíců od doručení písemné výzvy DPO. Předpokládá se užití rychlonabíjení, které po deseti minutách nabíjení dodá dostatečné množství elektrické energie na to, aby elektrobus mohl urazit dalších 30 km. Takové nabíjení může proběhnout až 18x z 24 hodin. Minimální dojezd vozidel je stanoven na 350 km, což ovšem při splnění podmínky z předchozí věty nemůže být problém (až 18 nabíjení denně při 30km dojezdu dává dokonce 540 km dojezdu). Elektrobusy by měly být nasazeny na linky čísel 22, 28, 30, 32, 34, 51, 52, 53, 56 a noční lince č. 43.       

Podobné články