Menu

Ostrava darovala na Ukrajinu dalších 7 autobusů

Autobus Solaris Urbino 10 ev. č. 7519 je jedním z posledních třech zástupců svého typu v Ostravě. (foto: Bc. Vojtěch Jandásek)
Autobus Solaris Urbino 10 ev. č. 7519 je jedním z posledních třech zástupců svého typu v Ostravě. (foto: Bc. Vojtěch Jandásek)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 11. 2022 19:20
Libor Hinčica
4 minuty čtení

Mezi dopravními podniky, které se snaží pomáhat válkou zmítané Ukrajině, je i ten ostravský, který už v červnu 2022 daroval do Lvova trojici nepotřebných autobusů Solaris Urbino 12, na které v listopadu navázalo dalších 7 vozů ve složení typů Solaris Urbino 12 a Urbino 10, jejichž cílovou destinací má být Konotop.

Ukrajina se již od února letošního roku hrdinně brání bezprecedentnímu porušení mezinárodního práva, kdy byla napadena pod smyšlenými záminkami svým východním sousedem. Útoky přinášejí vedle civilních obětí i poškození klíčové infrastruktury země, včetně veřejné dopravy. Situace se v posledních měsících ještě zhoršila poté, co se údery začaly záměrně soustředit na energetickou síť Ukrajiny, což vede k výpadkům tramvajového a trolejbusového provozu ve městech. Současně válečné hospodářství eliminuje možnosti obnovy vozového parku novými vozidly, ačkoli v tomto směru měla Ukrajina z předešlých let již velmi dobře našlápnuto. Pomoci se tak snaží dopravní podniky a dopravci napříč Evropou, České republiky nevyjímaje. Připomeňme, že Praha například odeslala nedávno osm tramvají typu T6A5 do Charkova, Brno expedovalo tamtéž tři z šesti dříve avizovaných trolejbusů Škoda 14 Tr, Jihlava by měla v budoucnu předat všech šest svých trolejbusů Škoda 24 Tr do Ivano-Frankivsku, dva autobusy Urbino 12 darovala už v červnu Olomouc do Lvova atp. Stranou nezůstává ani ostravský DP, který krátce po zahájení tzv. „speciální vojenské operace“ přislíbil darovat na Ukrajinu starší autobusy a tramvaje. Prozatím se tak stalo jen v případě autobusů.

První tři autobusy byly odeslány do Lvova dne 2. 6. 2022, přičemž brány garáží Hranečník opustily naložené humanitární pomocí v hodnotě 220 000 Kč, kterou poskytlo město Ostrava. První balíček pomoci zahrnoval vozidla typu Solaris Urbino 12 ev. č. 7732, 7733 a 7737 z roku 2007, které byly po svém odstavení v březnu 2021 ponechány jako tzv. studená záloha, přičemž od října do prosince 2021 byly vozy pronajaty do Košic, kde měly vypomoci s nedostatkem vozidel ve flotile dopravce, jenomže nakonec zde pasažéry vůbec nesvezly a vrátily se před koncem loňského roku zpět do Ostravy. Následně byly vytipovány jako vhodní adepti pro darování na Ukrajinu, přičemž podle tiskové zprávy DPO měly tyto autobusy zamířit do služeb lvovského DP.

Podle dostupných informací ovšem městský dopravce ve Lvově autobusy vůbec nezařadil. Dle zpráv od spolupracovníků našeho časopisu z Ukrajiny jsou obecně většinou darované autobusy poskytovány obratem od ukrajinských DP buďto hasičským jednotkám k evakuaci obyvatelstva a přepravě materiálu (hasičům například napřímo darovala zmíněné vozy Urbino 12 Olomouc), případně končí dokonce rovnou u vojenských útvarů, kde opět plní hlavně roli transportních prostředků pro obyvatelstvo, anebo pro přepravu vojáků za účelem výcviku či převozu mezi ubikacemi. Druhé kolo darování potřebám vojska se už odehrává na úrovni jednání mezi ukrajinskými městy a armádou, takže ze západní Evropy (v tomto případě tím myslíme všechny státy západně od Ukrajiny) putují autobusy do majetku jednotlivých měst či městských DP, které následně samy vyhodnocují, jak s vozidly dále naložit, přičemž nezřídka je poskytnou právě armádě. O tomto předávání bylo přitom občasně informováno i v médiích. Na konci června tak například právě Lvov daroval prokazatelně šest autobusů Solaris Urbino (včetně článkových), které pocházely z darů polských měst Płock, Tychy, Jaworzno, Gdaňsk a Poznaň, již v květnu byly 125. samostatné brigádě územní obrany darovány i dva autobusy značky MAN z Białystoku a Poznaně. Lze předpokládat, že podobný osud měla i trojice ostravských Urbin.

Ačkoli by se mohly objevit hlasy, že autobusy jsou darovány pro potřeby zajištění veřejné dopravy ve městech, nikoli pro vojenské účely, je nutné si uvědomit, že ukrajinské DP z pochopitelných důvodů (zmiňme například znalost vozidel, údržbové zázemí, manuály na údržbu v ukrajinštině, dostupnost náhradních dílů a jejich cena atp.) preferují používání vozidel vlastní či dobře známé produkce (v případě zmíněného Lvova jde například o vozy ukrajinského Electronu, běloruského MAZu a „maršrutky“ ISUZU ATAMAN). Na druhé straně musí města v případě žádosti vyhovět požadavkům armády na předání vozidel vojsku, což by v případě, že by pomoc z Evropy za Karpaty nepřicházela, znamenalo ztenčovat flotilu vlastních vozů bez vidiny jejich brzké náhrady, což by pochopitelně vedlo k omezování služeb veřejné dopravy. Darované autobusy tak skutečně pomáhají městům, do nichž primárně míří, byť to nemusí vždy znamenat, že by ony samy musely být nasazeny na linky MHD.

Popisovaný stav pochopitelně neplatí plošně a některá města zařazují darované autobusy i přes jisté obtíže s jejich údržbou do provozu. Mělo by se tomu tak stát i v Konotopu, kam zamířilo dne 5. 11. 2022 z Ostravy hned sedm nepotřebných autobusů, jež mají sloužit primárně coby náhradní vozidla za tramvaje v případě zastavení jejich provozu. Město by mělo mít dnes k dispozici 18 tramvají, z nichž 13 by mělo být provozních, byť podle vyjádření starosty Konotopu pro média by mělo být údajně nasazováno jen 9 vozů. Jako alternativu k nim má mít Konotop jen jediný autobus, sedm ex-ostravských Urbin by tedy mělo v případě nuceného odstavení tramvají vskutku výrazně pomoci. Hlava konotopské radnice sice hovořila o tom, že k výpadkům elektrické energie dochází, kolikrát ale k omezení provozu přímo v Konotopu v poslední době došlo, neuvedl. Známá je nicméně statistika z Kyjeva, v němž mělo za poslední tři měsíce dojít k úplnému zastavení provozu elektrické dopravy v součtu na 122 hodin, v čemž není započítán čas na pozvolné obnovování, který představuje další desítky hodin omezení.

Rada města Ostravy schválila darování sedmi autobusů do Konotopu na svém zasedání dne 25. 10. 2022. Vytipovány byly autobusy Solaris Urbino 12 ev. č. 7742, 7744 a 7745 a vozy Solaris Urbino 10 ev. č. 7505, 7506 a 7509. První trojice pochází u roku 2009, kratší Urbina jsou o rok mladší. Všechny autobusy byly vyřazeny v průběhu září a října 2022, přičemž náhradou za ně se staly nově dodané elektrobusy Urbino 12 electric, kterých již bylo na pomezí Moravy a Slezska předáno 18 z 24 objednaných (z toho 10 bylo uvedeno do provozu právě v průběhu prvních dvou podzimních měsíců). Tato dodávka umožnila výrazně ztenčit počet dieselových autobusů, které se v ulicích Ostravy objevují, i tak jich má ale ostravský DP ještě 47, přičemž všechny jsou pravidelně vypravovány na linky (dne 7. 11. 2022 například vyjelo 26 dieselových vozů). 

Autobusů Solaris Urbino 10 bylo pořízeno v roce 2010 dvacet (ev. č. 7505–7524) s tím, že vozy byly určeny pro linky s menší přepravní poptávkou. Ostravský DP se stal jediným provozovatelem těchto autobusů u nás. K vyřazení prvních vozidel došlo v roce 2019, kdy se rozloučily s Ostravou autobusy ev. č. 7520 a 7522, v prosinci 2021 následoval i autobus ev. č. 7508. Hromadné odstavení ale nastalo až v rozmezí mezi srpnem a zářím letošního roku, takže nadále ve stavu DPO zůstává jen poslední trojice Urbin 10 ev. č. 7510, 7518 a 7519 (všechny z garáží Poruba), které se zpravidla objevují především na lince č. 52. Ostravský DP do budoucna s větším počtem autobusů této délkové kategorie už nepočítá. V rámci dotačních projektů by rád v budoucnu pořídil jen čtyři vozidla odpovídající velikosti s pohonem na CNG.

Podobné články