Menu

Olsztyn další tramvaje Panorama nezakoupí

Do provozu bylo zařazeno v letech 2021 a 2022 celkem 12 tramvají Durmazlar Panorama. Další vozy téhož provedení k nim však nepřibydou. (foto: Libor Hinčica)
Do provozu bylo zařazeno v letech 2021 a 2022 celkem 12 tramvají Durmazlar Panorama. Další vozy téhož provedení k nim však nepřibydou. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
06. 02. 2023 18:22
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Flotila tramvají Panorama z produkce tureckého Durmazlaru zůstane v polském Olsztyně zachována na současném počtu 12 kusů. Přestože se město netajilo tím, že je s tramvajemi spokojené, nepodařilo se dohodnout s výrobcem na podmínkách, za nichž by bylo možné prodloužit právo na uplatnění opce. Toto právo tak vypršelo na konci loňského roku.

Připomeňme, že Durmazlar vyhrál ve výběrovém řízení na dodání 12 vozů s opcí na dalších až 12 tramvají na jaře 2018, přičemž v tendru byl výrobce ze země půlměsíce jediným uchazečem. Město s ním podepsalo smlouvu i přesto, že ohledně nabízeného technického řešení panovaly od počátku značné pochybnosti – tramvaj totiž zjevně neměla otočné ani dynamicky otočné podvozky, ačkoli to bylo podmínkou zadávací dokumentace. Když pak dodávky tramvají skutečně začaly, bylo nutné se vypořádat s řadou dílčích nedostatků a dětských nemocí, takže město (potažmo jeho dopravní podnik) odmítalo tramvaje převzít.

Na druhé straně zde snad více než kdy jindy platilo pořekadlo: „Těžce na cvičišti, lehce na bojišti“. V ostrém provozu se totiž vozidla jeví prozatím výborně, dopravce dokonce uvedl, že v porovnání s dříve dodanými tramvajemi si vedou až „překvapivě dobře“, přičemž původní flotilu 15 tramvají určenou pro zahájení provozu (tramvaje jezdí ve městě teprve od prosince 2015) dodal Solaris Bus & Coach (Solaris Tramino S111o), takže obdobné srovnání jistou váhu má.  

Pohled do interiéru tramvaje Durmazlar Panorama v Olsztyně. (foto: Libor Hinčica)

Město proto projevilo zájem využít v budoucnu opci na nákup dalších vozů, neboť tramvajová síť v Olsztyně se rozšiřuje, jenomže na to byl čas jen do konce loňského roku, a tak bylo zapotřebí vyjednávat o možném prodloužení opčního práva, s čímž musel souhlasit i výrobce.

Kamenem úrazu se stala podle očekávání otázka financování. Už během dodávek vozidel (poslední bylo předáno teprve před necelým rokem, v březnu 2022) se Durmazlar snažil domoci navýšení ceny s ohledem na nepříznivý ekonomický vývoj ve světě i v Turecku, které se potýká dlouhodobě s vysokou inflací. Město ale tyto nároky odmítlo. Jeden vůz přitom vycházel jen na 7,3 mil. zlotých, tedy přibližně 36,5 mil. Kč (bez DPH) a tramvaje pořízené z případné opce měly být ještě levnější, když měl jeden vůz stát jen 6,66 mil. zlotých, což je zhruba 33,3 mil. Kč.

Bylo zřejmé, že Durmazlar za těchto podmínek nebude ochoten na prodloužení opčního práva přistoupit. Výrobce požadoval, aby došlo k navýšení o kulminovanou polskou inflaci v mezidobí let 2018 (tj. od podpisu smlouvy) až 2022. O tom ale zase nechtěl slyšet Olsztyn, přestože by se i tak dostal zřejmě k nepoměrně levnějším tramvajím, než by vysoutěžil nyní. Dohody se tak dosáhnout nepodařilo a v Olsztyně zůstane nadále jen 12 Panoram.

Podobné články