Menu

Ojeté autobusy Košice nekoupí. Nepřišla žádná nabídka

Preferovány v rámci nabídky na ojetiny byly autobusy SOR NB 18 a Solaris Urbino 18 mladší 11 let. Trh ojetin těchto dvou značek, především libchavského SORu, je ale velmi omezený. (foto: Libor Hinčica)
Preferovány v rámci nabídky na ojetiny byly autobusy SOR NB 18 a Solaris Urbino 18 mladší 11 let. Trh ojetin těchto dvou značek, především libchavského SORu, je ale velmi omezený. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
12. 03. 2025 20:11
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) vypsal dne 3. 2. 2025 zajímavé zadávací řízení, v jehož rámci poptával až 15 ojetých článkových dieselových autobusů s výkonem motoru alespoň 238 kW. S ohledem na to, že soutěž byla rozdělena na části po jednotlivých vozech, bylo možné nabídnout teoreticky i jen jediný autobus. Vozidla měla podle sdělení dopravce sloužit jako záložní pro mimořádné události, především v době výluk tramvají.

Cena jednoho ojetého autobusu byla stanovena průměrně na 110 838,14 € (zhruba 2,83 mil. Kč), přičemž připuštěna byla vozidla splňující emisní normu EURO VI s rokem výroby 2014 a mladší. Dopravce zpracoval velmi podrobnou hodnoticí tabulku nejrůznějších kritérií, která měla celkem 12 stran (!), přičemž zahrnuta byla i tzv. KO kritéria, kdy by jejich nesplněním došlo automaticky k vyloučení z tendru (jen těchto bylo takřka 50). V rámci bodového hodnocení pak bylo například evaluováno, zda s vozidlem bude dodána i sada servisního nářadí, dokumentace, diagnostika, zda jsou autobusy vybaveny tlačítky STOP v interiéru, mají vyhřívání skel, jaká je šířka dveří, jaký je stav antikorozní ochrany, podlahové krytiny či sedadel atp.

Celkově mohli uchazeči nasbírat v 52 hodnocených kritériích až 450 bodů, přičemž v drtivé většině případů byla hodnocení po 5 bodech, v menší míře pak po 10, 20 a 30 bodech. Výjimku představovalo kritérium „nabízená značka autobusů“, za níž mohl účastník obdržet hned 100 bodů. S ohledem na to, že je DPMK autorizovaným servisem značek SOR a Solaris, mohli oněch sto bodů získat uchazeči, kteří by nabídli autobusy právě od těchto dvou výrobců. Naopak vůbec nebylo bráno v úvahu, jak stará vozidla budou předmětem nabídky. Vyhrát tedy teoreticky mohl dodavatel sice s nižší cenou, ale s výrazně starším vozidlem.  

Nabídky se mohly podávat do jednoho měsíce od vypsání tendru, přičemž financování se předpokládalo formou operativního leasingu na dobu 5 let, jenž měl být rovněž nabídnut ze strany uchazeče. Na dodávku vozidel měl mít vítěz pouhé dva měsíce od podpisu smlouvy, na vozidla měl navíc poskytnout záruku v délce 3 měsíců. Do stanoveného termínu však nikdo nabídku nepodal, a zakázka tak bude zrušena.

Podobné články