Menu

Obrazem: CAF ukázal design nových tramvají pro Tours

Tramvaje budou dosahovat délky okolo 42 m. (foto: CAF)
Tramvaje budou dosahovat délky okolo 42 m. (foto: CAF)
Stáhnout PDF
Tramvaje
16. 12. 2025 18:53
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Španělská společnost CAF společně s budoucím zákazníkem – francouzským městem Tours – ukázala design vozidel Urbos 3, která bude na základě vítězství v soutěži do tohoto města dodávat. Tramvaje jsou určeny primárně pro obsluhu druhé linky o délce 12,5 km, jež spojí konečné La Riche a Chambray-lès-Tours a jejíž stavba momentálně probíhá.

CAF má na základě vítězství v tendru potvrzeného na jaře letošního roku dodat celkem 19 sedmičlánkových vozů o délce okolo 42 m, z nichž každý pojme 280 pasažérů, z toho 76 cestujících. S ohledem na požadavek na kompatibilitu s již existující linkou číslo 1 (zprovozněnou v roce 2013) budou vozy vybaveny zásobníkem elektrické energie, který jim umožní překonávat zhruba dvoukilometrový úsek v centru města, na němž absentuje trolejové vedení. Dříve dodané tramvaje od Alstomu zde využívají spodní přívod proudu (APS), který ale tvoří uzavřený systém s know-how Alstomu, k němuž nemá CAF přístup.

Součástí vozidel bude i palubní zásobník energie, který umožní jízdu tramvají na zhruba dvoukilometrovém úseku v centra města, kde nebylo nainstalováno trolejové vedení. (foto: CAF)

Právě systém APS je přitom předmětem sporu mezi Alstomem a městem Tours, potažmo s koordinátorem veřejné (a cyklistické) dopravy SMT (Syndicat des Mobilités de Touraine). SMT podalo už v roce 2021 žalobu na Alstom kvůli problémům s údajným poddimenzováním napájecích kolejnic systému APS, jež musely být měněny, což vedlo k odstávkám vozidel a výlukám. Alstom pochybení pochopitelně odmítá a celou věcí se tak již čtyři roky zabývají soudy, které teď čeká bitva znaleckých posudků.  

Alstom měl usilovat i o dodávku tramvají pro druhou linku, nicméně nabídku nakonec ani nepodal a rovnou podal protest proti zadávacím podmínkám. Nastavená kritéria podle něj „neodpovídala tramvajového trhu“. Jeho námitky ale byly smeteny ze stolu a k vítězství tak mohl v klidu dokráčet CAF, pro kterého šlo už o několikerý úspěch na francouzském trhu.

Dodávky vozidel, jejichž design volně navazuje na původní futuristické křivky vozů Alstom 402, mají být zahájeny v roce 2027, s uváděním do provozu se počítá o rok později. Většina montážních prací proběhne přímo ve Francii v závodě Bagnères-de-Bigorre, který CAF vlastní od roku 2008.

CAF Urbos 3 pro Tours se bude vyrábět přímo ve Francii. (foto: CAF)

Pohled do interiéru nové tramvaje. (foto: CAF)

A ještě jeden interiérový pohled. Jak je patrné, každá z bočnic má mít jinou barvu. (foto: CAF)

Pohled na tramvaj zezadu. (foto: CAF)

Podobné články