Menu

ÖBB Postbus AG zařadil 11 eCitar

Slavnostní předání elektrobusů Mercedes-Benz eCitaro pro ÖBB Postbus AG. (foto: Daimler Buses)
Slavnostní předání elektrobusů Mercedes-Benz eCitaro pro ÖBB Postbus AG. (foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
19. 08. 2022 22:59
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Rakouský ÖBB Postbus AG pořídil do svého vozového parku 11 elektrobusů Mercedes-Benz eCitaro ve 12m provedení. Jde o vůbec první eCitara, která byla do země našeho jižního souseda dodána. Sloužit mají na linkách integrovaného systému VOR ve spolkové zemi Dolní Rakousy.

Elektrobusy jsou pořízeny jako součást projektu s názvem „Schweinbarther Kreuz,“ což je název, jenž byl tradičně používán pro trojici železničních tratí nedaleko českých hranic, jež byly pozůstatkem rozsáhlejšího systému železnic ve vinařské oblasti severně od Vídně. Zajímavostí mezi nimi byla tzv. Stammersdorfer Lokalbahn, která byla původně zřízena jako předměstská parní tramvaj. Provoz lokálek byl na tratích v okolí Gänserndorfu od 80. let 20. století významně omezován a části tratí byly dokonce rušeny v souvislosti s preferovanou stavbou dálnic a okruhů. Tím význam drah upadal, přestože šlo o železniční spojnice nedaleko Vídně s návazností na hlavní železniční trať. V posledním období byly tratě obsluhovány železniční linkou R18, která ale byla od září 2019 doplněna o autobusové spojení a od prosince 2019 zcela zrušena. Náhradou za osobní vlaky se měly stát elektrobusy, přičemž zakázku na jejich provozování po dobu min. 8 let (s možností prodloužení) získal ÖBB Postbus se začátkem služby v létě 2022.

Elektrobusy nahradí do poloviny září dieselové Crosswaye a jezdit budou v pravidelném hodinovém intervalu od cca 4:30 do 22:30 na linkách č. 530 (Gänserndorf – Matzen – Wolkersdorf) a 535 (Gänserndorf – Schönkirchen – Kollnbrunn – Mistelbach). Vypravenost činí 10 vozů, přičemž pro zvládnutí oběhů je najednou na linkách vždy osm vozů, zatímco dva se dobíjejí za využití pantografu (během 30 minut) na konečné v Gänserndorfu. Postupně se pod nabíječkou vymění během dne všechny elektrobusy. Mimo rychlonabíjení, které zvládá výkon až 300 kW, se vozidla nabíjejí i pomalu v garážích během odstavení v noci, a to ve třech lokalitách (Gänserndorfu, Wolkersdorfu a Mistelbachu). Nasazení elektrobusů je prezentováno jako příspěvek ochraně životního prostředí a poskytnutí lepší služby cestujícím v regionu, který podle slov jeho představitelů zaznamenává v poslední době růst a větší poptávku po cestování veřejnou dopravou. Elektrobus je představován jako udržitelné řešení, a to nejen ve vztahu k nyní nahrazeným dieselovým autobusům, ale i ve vztahu k dříve zrušené železnici, jíž byl vyčítán mj. dieselový pohon.

Doplňme, že ÖBB Postbus je pro Mercedes-Benz (potažmo EvoBus) významným zákazníkem. V posledních deseti letech si od něj koupil 579 vozů.

Podobné články