Menu

O tři měsíce dříve. PESA předala první nový „Swing“ do Toruně

Pohled do interiéru tramvaje PESA Swing pro Toruň. (foto: PESA Bydgoszcz)
Pohled do interiéru tramvaje PESA Swing pro Toruň. (foto: PESA Bydgoszcz)
Stáhnout PDF
Tramvaje
13. 12. 2021 20:13
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský výrobce PESA Bydgoszcz předal slavnostně dopravci MPk Toruń první z pěti nových tramvají PESA Swing, které si místní dopravce objednal v červenci 2020. PESA byla jediným účastníkem výběrového řízení a jednu novou tramvaj nabídla za 8,609 mil. zlotých (cca 51,654 mil. Kč) včetně DPH, což bylo mírně pod stanoveným rozpočtem veřejné zakázky.

Toruň první nové tramvaje od Pesy obdržela v roce 2014. Do konce roku 2015 poté postupně převzala celkem 17 vozů, z nichž 6 bylo tříčlánkových (121NbT) a 11 pětičlánkových, přičemž z delších vozů bylo 6 v jednosměrném provedení (122NbT) a 5 v obousměrné verzi (122NbT DUO).

V noci z 12. na 13. 12. 2021 byl složen v areálu vozovny první z pěti nově objednaných vozů v pětičlánkovém jednosměrném provedení (tedy opět 122NbT) o délce 30,08 m (šířka vozové skříně činí 2,35 m), který však oproti dříve dodaným vozům má několik odlišností. Jde například o USB nabíječky v prostoru pro cestující, větší počet míst k sezení (49 oproti dříve užitým 40 místům; počet míst k stání je poté 152 při 5 os/m2), účinnější klimatizaci, novou tepelnou a zvukovou izolaci a nižší nápravové tlaky. Zajímavostí jsou detektory kouře v prostoru pro pasažéry. Řidiči se nově mohou těšit na nastavitelnou loketní opěrku či elektrickou opěrku nohou. Vozidla jsou řešena jako tramvaje koncepce „Multigelenk“, tedy s neotočnými podvozky, v tomto případě s klasickou nápravou. Dva podvozky jsou hnací (4x 105 kW), jeden běžný. Výměna cestujících je zajištěna skrze 6 dveří, z nichž první a poslední jsou jednokřídlé, zbylé dvoukřídlé.

První z nově dodaných vozů PESA 122NbT (vlevo) ve společnosti tramvají z předchozí dodávky. (foto: PESA Bydgoszcz)

Podle původního harmonogramu měl být první vůz z rodiny Swing předán do provozu v březnu 2021. PESA tak zvládla termín o tři měsíce dříve. Další vůz bude dodán ještě do konce roku 2021, dvě tramvaje mají následovat v lednu a poslední v únoru. Celkový harmonogram dodávek se tak zkrátí o takřka pět měsíců.

Nákup nových tramvají je spolufinancován z prostředků EU. Jejich hlavní úloha má spočívat v obsluze nové tramvajové trati na sídliště Jar, jejíž výstavba byla zahájena 12. 10. 2021. Ukončení stavby je podle harmonogramu naplánováno na 31. 5. 2023, přičemž nová trať vedená severním směrem bude mít délku 5,4 km.

Podobné články