Menu

O polský Modertrans má mít zájem Hyundai Rotem

Do Wrocławi dodal Modertrans celkem 46 vozů Moderus Gamma. (foto: MPK Wrocław)
Do Wrocławi dodal Modertrans celkem 46 vozů Moderus Gamma. (foto: MPK Wrocław)
Stáhnout PDF
Tramvaje
20. 02. 2024 18:41
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Poznaňský DP, který je stále majoritním (84%) vlastníkem společnosti Modertrans, se snaží dlouhodobě tohoto významného polského výrobce tramvají, který z hlediska svých možností růstu dosáhl zjevně zenitu, prodat, a to v úzké kooperaci s městem Poznaň, jež vlastní zbylých 16 % akcií.

Už v závěru roku 2021 vypsal dopravce veřejnou soutěž na poradenství při hledání strategického investora, přičemž na rozdíl od českých reálií, kde se dá správný strategický partner nalézt v řádech pár měsíců, v Polsku se při prodeji městských klenotů postupuje podstatně obezřetněji. Seznam potenciálních zájemců by tak měl být znám až v nadcházejících týdnech, o jednom se však hlasitě hovoří již nyní – jihokorejském Hyundai Rotem.

Připomeňme, že Modetrans vznikl původně vydělením podnikových dílen z MPK Poznań, přičemž společnost se nejprve soustředila na modernizace starších tramvají Konstal 105Na, ale také různých verzí Düwagů či později českých vozů RT6N1. Po roce 2011 začala firma nabízet levnou částečně nízkopodlažní tramvaj s obchodním jménem Moderus Beta, která umožnila zajistit obnovu zastaralého vozového parku řady polských měst. Od roku 2016 pak Modertrans přišel i s modelem s obchodním jménem Gamma – moderní 100% nízkopodlažní tramvají, z níž bylo následně odvozeno několik dalších koncepcí (s otočnými podvozky, kombinovaným provedením podvozků atp.).

Společnost se snažila pronikat se svými aktivitami také do zahraničí. Na českém trhu brzy pochopila, že zde nemá smysl soupeřit a po neúspěchu v Olomouci se raději stáhla. Velký úspěch si naopak odbyla na německém trhu, kam má dodat nové nízkopodlažní vozy pro Woltersdorf (první z dokončených vozů byl již přepraven do poznaňské vozovny Franowo na testy). Přestože toto město na předměstí Berlína získá vozidla vyrobená dle náročných německých norem a de facto na míru (při pouze tříkusové dodávce), jeden vůz má v přepočtu vycházet pouze na cca 24,3 mil. Kč (což mimořádně kontrastuje s českými tendry na obdobná plnění). Relativně velká úspěšnost (na polském trhu vzrostl podíl Modertransu v oblasti dodávek nových vozů v posledních letech z 10 na 26 %) se ale stala pro další rozvoj omezující, protože firma potřebuje na další (především zahraniční) expanzi prostředky, které do ní není možné s ohledem na její vlastnickou strukturu jednoduše vložit, navíc se musí neustále vypořádávat se stínem pochybností, zda nezískává coby de facto městská společnost neoprávněnou veřejnou podporu.

V minulosti se jako možný zájemce o Modertrans skloňovala především čínská firma CRRC, v posledních týdnech však v polských médiích rezonovalo jméno jiného asijského producenta – jihokorejské firmy Hyundai Rotem, která v loňském roce úspěšně završila 123kusovou dodávku tramvají pro Varšavu. Primátor Poznaně Jacek Jaśkowiak se měl účastnil diskuze se zástupci společnosti Hyundai Rotem přímo v Jižní Koreji během své návštěvy v zemi. Tržní hodnota Modertransu by se měla podle představ města pohybovat kolem 400 až 500 mil. zlotých (tj. přibližně 2,3 až 2,9 mld. Kč).

Jména případných dalších zájemců by se mohla veřejnost dovědět v březnu 2024. Teprve tehdy mají mít případní zájemci o koupi se s firmou důkladně obeznámit.

Podobné články