Menu

Novokuzněck nakoupí 19 trolejbusů a 20 tramvají

Jeden ze dvou vozů typu 71-142.1 dodaných loni na snímku z června 2021. Druhý dosud na novokozuněcké koleje nevyjel, protože se jej dosud nepodařilo zprovoznit a je otázkou, zda nakonec nezůstane jako zdroj náhradních dílů pro svého bratra. Žádné jiné město Ruska tyto podivně vypadající a technicky ne zcela povedené tramvaje neobjednalo. (foto: Maksim Rajevskij)
Jeden ze dvou vozů typu 71-142.1 dodaných loni na snímku z června 2021. Druhý dosud na novokozuněcké koleje nevyjel, protože se jej dosud nepodařilo zprovoznit a je otázkou, zda nakonec nezůstane jako zdroj náhradních dílů pro svého bratra. Žádné jiné město Ruska tyto podivně vypadající a technicky ne zcela povedené tramvaje neobjednalo. (foto: Maksim Rajevskij)
Stáhnout PDF
Tramvaje Trolejbusy
11. 08. 2021 10:04
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Sibiřský Novokuzněck ležící v Kemerovské oblasti a mající více než půl milionu obyvatel se dočká největší obnovy svého elektrického vozového parku od vzniku Ruské federace. Město díky federálnímu programu Ekologie dostane podporu ve výši zhruba 1,2 mld. rublů (cca 350 mil. Kč) na nákup nové techniky. 

Jmenovitě bude při vysoutěžené hodnotě 479,3 mil. rublů (odhadovaná cena ve výběrovém řízení byla 481,750 mil. rublů) nakoupeno 19 trolejbusů, z toho 10 parciálních s prodlouženým dojezdem na baterie. Trolejbusy dodá v podobě modelu Gorožanin Ufimskij tramvajno-trollejbusnyj zavod (UTTZ). Tendr byl vypsán teprve 6. července 2021 a ještě v témže měsíci byl uzavřen. Způsob zadání podmínek se sice nelíbil jinému výrobci trolejbusů, který podal ve věci tendru žalobu, avšak u oblastní kanceláře ruského antimonopolního úřadu neuspěl. Parciální vozy mají dojít nejpozději do 10. prosince, klasické vozy do 1. listopadu 2021. 

Pokud jde o tramvaje, ty dodá za 778 mil. rublů (228 mil. Kč/11,4 mil. Kč za vůz) v podobě částečně nízkopodlažní sólo tramvaje Usť-Katavskij vagonstrojitělnyj zavod (UKVZ). Bude se jednat o 20 ks typu 71-623-04, prvních 10 z nich dojde do 1. listopadu a zbývajících 10 do 10. prosince 2021. Sedm zástupců téhož typu obdržel Novokuzněck už loni. Elektronickou aukci pořádanou dne 26. 7. 2021 napadl Uraltransmaš, který si stěžoval na to, že je tendr ušit na míru jen výrobku UKVZ, nicméně oblastní kancelář ruského antimonopolního úřadu uvedla, že se do tendru mohlo přihlásit více výrobců a elektronická aukce byla platná i s jedním účastníkem, kterým byl právě UKVZ. 

Novokuzněck už Gorožaniny má. Sice jen dva, ale zato parciální. Na snímku z loňského dubna je jeden z nich. (foto: Maksim Rajevskij)

Novokuzněck má v plánu do roku 2023 zakoupit celkem 38 trolejbusů a 37 tramvají (v těchto počtech jsou i letos pořizované vozy). V případě trolejbusů by tak došlo v období let 2018 až 2023 k obnově zhruba 80 až 90 % místního trolejbusového vozového parku, který má momentálně 48 zástupců. Takto procentuálně velkou obnovou trolejbusových vozidel se přitom aktuálně nemůže pyšnit téměř žádné jiné ruské město. Co se tramvají týče, těch má Novokuzněck 99 a příchod celkem 46 tramvají (9 dodáno loni) v letech 2020 až 2023 by tedy znamenal obnovu parku na úrovni cca 45 %, což je v kontextu ruských tramvajových provozů rovněž poměrně úspěšné číslo. Přitom ještě musíme uvést, že Novokuzněck před zhruba dvěma léty obdržel i několik ex-moskevských tramvají vyrobených v první dekádě tohoto století, nicméně ty samy o sobě k celkovému zlepšení průměrného stáří a všeobecné kvality cestování příliš nepřispěly. Město v očekávání příchodu nových tramvají provádí modernizaci tří tramvajových úseků (viz mapu sítě) a po příchodu nových parciálních trolejbusů chce od roku 2022 prodloužit trolejbusovou dopravu do další části města a posílit provoz na jedné z linek.  

V návaznosti na zmínku o Gorožaninech ještě dodejme čerstvou zmínku o tom, že skupina Sinara přivezla včera jeden parciální vůz tohoto modelu do Čeljabinsku, kde s ním začnou zkoušky, a to nejprve bez cestujících a potom s cestujícími. Místní média si kladou otázku, proč Sinara dotáhla trolejbus právě do Čeljabinsku, a dávají tuto událost do souvislosti s tím, že Sinara je favorizovaným uchazečem o 15letou koncesi na trolejbusový provoz v tomto městě (viz ke Gorožaninům zde). 

Poděkování: Maskim Rajevskij

Podobné články