Menu

Nová pražská lanovka Podbaba – Bohnice bude mít česko-anglický rukopis

Vítězná podoba stanice Bohnice. (zdroj: DPP)
Vítězná podoba stanice Bohnice. (zdroj: DPP)
Stáhnout PDF
Ostatní
02. 08. 2022 16:50
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Pražský DP oznámil vítěze jednofázové mezinárodní architektonické soutěže na stavbu tří stanic (Podbaba, Troja, Bohnice) a pěti podpěr nové lanové dráhy, která by měla spojit oblast bohnického sídliště a Dejvic. Záměr prezentovaný veřejnosti poprvé v roce 2018 byl po získání souhlasné stanoviska dotčených městských částí schválen v červenci 2020 zastupitelstvem města. V současné době běží již práce na projektové dokumentaci, kterou zhotovuje sdružení firem SIAL, SAGASTA a Metroprojekt. Podrobně jsme se lanové dráze věnovali v našem článku z poloviny července, na který jsme navázali ještě příspěvkem o nejstarším (dosud) známém záměru na spojení trojské zoologické zahrady lanovou dráhou.

Návrh podoby stanice Bohnice od českého studia Olgoj Chorchoj, jenž se umístil na druhém místě. (zdroj: DPP)

Architektonická soutěž (administrovaná na základě vítězství ve výběrovém řízení společností CCEA MOBA studio s.r.o.) měla pět finalistů, kteří byli vybráni z okruhu 23 nabízejících z 9 evropských zemí. Na děleném pátém a čtvrtém místě nakonec skončil návrh londýnského studia Grimshaw International Limited a varšavské kanceláře DWAA. Třetí místo obsadila rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck, která je odnoží norského studia Snøhetta. Jako druhý nejlepší vybrala porota návrh českého studia Olgoj Chorchoj, za nímž stojí dvojice Michal Froněk a Jan Němeček. Česká společnost, která byla mj. skloňována v souvislosti s podobou nejnovějších pražských zastávkových označníků a odjezdových panelů, se musela sklonit pouze před návrhem londýnského studia William Matthews Associates, které ale nebylo v projektu zastoupeno samostatně a významně spolupracovalo ještě s britským Expedition Engineering a českým studiem Boele Architects (a navíc využívalo ještě služeb konzultantů v podobě firem DCSA a Agile CE).

Elegantní řešení tvarově jednoduchých podpěr lanové dráhy dle vítězného návrhu. (zdroj: DPP)

Přestože se tisková zpráva dopravce a vyjádření některých reprezentantů metropole snaží navodit dojem, že vítězství v architektonické soutěži si odnáší „národní družstvo“ Albionu, je nutné toto tvrzení korigovat a poukázat na to, že role českých architektů v projektu je naprosto neopominutelná, jak si ještě vysvětlíme níže. Nejprve je však nutné opravit jinou zavádějící informaci oficiálního komuniké.   

Vyjádření DPP uvádí, že společnost stojí i za návrhem londýnské lanové dráhy. Lanovka přes Temži známá jako Dangleway je ale dílem architektonického studia Wilkinson Eyre Architects a do provozu byla uvedena již v červnu 2012, tedy ještě před založením studia William Matthews Associates, protože jeho historie se datuje až od roku 2013. Zmíněná zkušenost s projektem londýnské lanové dráhy se nevztahuje k referencím William Matthews Associates (a nelze ji takto v žádném případě prezentovat), ale ke společnosti Expedition Engineering, která na projektu lanové dráhy Dangleway před lety opravdu spolupracovala a která je nyní zahrnuta do řešení lanovky přes Vltavu pouze jako spoluautor.

Pohled přes Vltavu na spodní stanici lanové dráhy v Podbabě dle vítězného návrhu česko-anglického týmu. (zdroj: DPP)

Samotné studium William Matthews Associates se může pochlubit například návrhem netradičních mostních konstrukcí a domů. Z hlediska dopravních prostředků můžeme jako zajímavost zmínit s trochou nadsázky návrh kajaku, s nímž se tým účastnil designérské soutěže v roce 2013. Pro londýnské metro pak navrhl budovu měnírny.

V České republice se studiu daří od letošního roku, kdy vyhrálo hned ve třech mezinárodních soutěžích. Na jaře 2022 bylo oznámeno vítězství v klání o novou podobu mostu přes řeku Svitavu v Brně, v červenci následovala zpráva o vítězném návrhu podoby nové budovy ředitelství Správy železnic v Praze a nyní se přidala i dejvicko-bohnická lanová dráha. Úspěšné tažení českými končinami v posledních měsících souvisí s faktem, že tým architektů a designérů je mezinárodní a je v něm zahrnut i český zástupce v podobě mladého architekta Petra Šumy, který do londýnské studia nastoupil v loňském roce a který současně stojí za výše zmíněným studiem Boele Architects. To tak bylo propojeno s projektem nové pražské lanovky nejen obchodně, ale i „personální unií“. Proto není vhodné roli českého elementu na výsledném díle jakkoli upozaďovat.   

Vítězná podoba stanice Troja od William Matthews Associates. (zdroj: DPP)

Doplňme, že z tiskové zprávy DPP vyplývá, že rozhodování mezi prvním a druhým místem nebylo vůbec jednoduché a finálnímu verdiktu měla předcházet mnohahodinová diskuze odborné poroty, který se nakonec přiklonila k tvarovému řešení anglicko-českého týmu. Vítěz architektonické soutěže obdrží odměnu ve výši 1,8 mil. Kč a jeho úkolem bude spolupracovat na přípravě projektu a výstavbě lanové dráhy, která by mohla být dokončena v roce 2026.   

Podobné články