Menu

Německý Magdeburg poptává až 63 nových tramvají

Souprava tramvají T6A2 v Magdeburgu. Ačkoli oficiální rozloučení s tramvajemi Tatra proběhlo v roce 2013, z provozu se tehdy vyklidily jen „té čtyřky“. Letos navíc počet tramvají Tatra narostl o 8 vozů KT4D-mod z Berlína. (foto: Libor Hinčica)
Souprava tramvají T6A2 v Magdeburgu. Ačkoli oficiální rozloučení s tramvajemi Tatra proběhlo v roce 2013, z provozu se tehdy vyklidily jen „té čtyřky“. Letos navíc počet tramvají Tatra narostl o 8 vozů KT4D-mod z Berlína. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
21. 07. 2020 16:56
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Dopravní podnik v německém Magdeburgu (MVB; Magdeburger Verkehrsbetriebe) otevřel výběrové řízení na dodávku nových tramvají. Ty by měly nahradit ve vozovém parku jak tramvaje československé provenience, tak nejstarší nízkopodlažní vozidla NGT8D.

Magdeburg je pro fanoušky veřejné dopravy z České republiky a Slovenska zajímavý především jako jediné německé město, kde je dodnes možné svézt se vozidly typu T6A2 a B6A2. Vlečné vozy – pořízené částečně jako ojeté z Berlína – se objevují v provozu pravidelně v soupravách s nízkopodlažními tramvajemi NGT8D, takže svezení s nimi není až tak výjimečné. Oproti tomu „té šestky“ jsou nasazovány obvykle jen jako provozní záloha. V současné době jsou k dispozici z původně dodaných (a ze Schwerinu převzatých) vozů T6A2 pouze poslední čtyři vozy a k nim dva původní magdeburské vleky B6A2. Utvořeny jsou tři soupravy, jedna ve složení T6A2+T6A2, dvě pak ve složení T6A2+B6A2. Mimo těchto vozů byly v letošním roce zakoupeny z Berlína ještě tramvaje KT4D-mod (případně též KT4DM, či KT4Dm), a to v celkovém počtu 8 kusů. Tyto tramvaje mají sloužit pro zahuštění intervalu na lince číslo 10, a to zejména poté, co dojde k otevření budovaného prodloužení tramvajové sítě. V současné době se počítá s tím, že by první „ká té čtyřky“ mohly do provozu v Magdeburgu vyjet od 27. 8. 2020.

Vozidla T6A2 a B6A2 a KT4D-mod by měla být vyřazena v souvislosti s nákupem nových vozů (ačkoli o vozech KT4D-mod se výslovně v zadávací dokumentaci v souvislosti s plánovaným vyřazováním nehovoří). Současně by mělo dojít k vyřazení 25 vozů NGT8D z první výrobní série (z let 1994–1996). Tramvaje NGT8D byly vyráběny několika subjekty (poslední série pod německým Alstomem), přičemž Magdeburg je jejich největším provozovatelem (celkem má k dispozici 83 vozů, z nichž poslední byly dodány až v roce 2013).    

V Magdeburgu je v provozu celkem 83 tramvají NGT8D. Jejich dodavatelem byl u posledních sérií Alstom, který koncepci vozů převzal v souvislosti s nákupem závodu v Salzgitteru. V Německu byly tramvaje tohoto typu poměrně úspěšné, Alstom se však soustředil dál primárně na svůj Citadis a tento model dále nerozvíjel. (zdroj: Wikipedia.de)

Na dodávku nových tramvají bylo dne 15. 7. 2020 vypsáno výběrové řízení, které počítá s dodáním až 63 tramvají. Základní „balík“ zahrnuje dodání 35 tramvají, dalších 28 má být předmětem opce. Vozidla mají mít otočné podvozky a podíl nízké podlahy min. 70 % a dodavatel se má zavázat k jejich udržování a dodávání náhradních dílů po dobu 24 let. Součástí dodávky bude také sada čtyř kompletních náhradních podvozků. Vozidla mají mít délku max. 38,5 m. Z pohledu německého značení by se mělo jednat o typ NGT10D (tedy s pěti dvounápravovými podvozky). Šířka vozidel má být 2,40 m, max. rychlost 70 km/h.  

Jak bývá v Německu běžné, proběhne nejprve předkvalifikace, v jejímž rámci budou vybráni dodavatelé, s nimiž se bude dále pokračovat v dalších fázích soutěže. Dopravce předpokládá, že se tendru budou účastnit alespoň 4 zájemci a že finální nabídky se budou předkládat 12. 3. 2021.  

První série nových tramvají má být dodána do 30. 6. 2025, v případě využití opce na dalších 24 vozů má dojít k vyřazení tramvají NGT8D druhé výrobní série, přičemž tato náhrada by měla proběhnout v letech 2029–2032.     

Podobné články