Menu

Německé Plauen bojuje za udržení tramvají

Většinu vozového parku tvoří stále československé „ká té čtyřky“, jež prošly v devadesátých letech modernizací. (foto: Dominik Konečný)
Většinu vozového parku tvoří stále československé „ká té čtyřky“, jež prošly v devadesátých letech modernizací. (foto: Dominik Konečný)
Stáhnout PDF
Tramvaje
19. 09. 2025 19:29
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V německém Plauen, v němž dnes žije okolo 65 000 obyvatel, se již několik měsíců přetřásá otázka budoucnosti místního tramvajového provozu. Ten tvoří kolorit města od roku 1894 a v současné době zahrnuje čtyři linky, pro jejichž obsluhu jsou určeny tramvaje československého původu KT4DMC (14 kusů, jež prošly v 90. letech rozsáhlou modernizací) a dvoučlánkové nízkopodlažní vozy NGT6 od Bombardieru z let 2011 až 2017.

Za zajišťování městské dopravy v Plauen je odpovědná společnost Plauener Straßenbahn GmbH, která vedle tramvají provozuje už jen jedinou denní autobusovou linku. Tramvaje tedy tvoří skutečnou páteř MHD. Jejich provoz je však dlouhodobě podfinancován, což je dáno zejména spory mezi městem a místním krajem Vogtland, které se táhnou už těžko uvěřitelných 15 let. Na jejich počátku stála reforma krajů (tzv. Kreisreform) v rámci spolkové země Sasko, jež vstoupila v platnost už od 1. 8. 2008. Na jejím základě se dřívější počet krajů v Sasku redukoval z 22 na 10 a počet samostatných (statutárních) měst ze sedmi na tři. Tato změna se dotkla i Plauen, které přišlo o své dřívější výsadní postavení statutárního města a včlenilo se do podřízenosti kraje Vogtland. Již tehdy byla řešena i otázka tramvajového provozu v nově nastavených podmínkách, přičemž se podařilo poměrně rychle dosáhnout dohody, jež zajistila financování na léta 2009 a 2010. Jenomže poté se soukolí spolupráce mezi městem a vedením kraje začalo pozvolna zadrhávat.

V letech 2011 až 2017 bylo zakoupeno celkem 9 dvoučlánkových nízkopodlažních tramvají NGT6 z produkce Bombardieru (z rodiny Flexity Classic). (foto: Dominik Konečný)

Po 15 letech dohadů došla letos situace v Plauen tak daleko, že městský provozovatel hrozí, že pokud nedojde k citelnému navýšení provozních dotací, bude nucen v příštím roce vyhlásit insolvenci. Tuto variantu přitom připouštějí jako reálnou i někteří městští a krajští politici. Situace s provozním schodkem se v posledních letech zhoršila v důsledku spolupůsobení několika faktorů, konkrétně šlo o navýšení cen elektrické energie, náhradních dílů i mezd pracovníků, ale také o zavedení tzv. Deutschlandticketu, který odčerpal na příjmové stránce peníze z dlouhodobých jízdenek. Ztráty způsobené zavedením tohoto socialistického experimentu se sice zavázal stát a spolkové země (a tím přeneseně i jednotlivé kraje) provozovatelům platit, jenomže platby jen zřídkakdy pokrývají reálný výpadek, navíc stanovení jejich výše nikterak nerespektovalo vysokou inflaci, s níž se Evropa v době zavádění Deutschlandticketu ještě potýkala.

V červenci 2025 se 28 krajských zastupitelů vyslovilo pro řešení otázky budoucnosti tramvají v Plauen, přičemž vzácně dokument, jenž požadoval zařazení tématu tramvají na zářijový program krajské schůze, podepsali politici napříč politickým spektrem. Tramvaje se tak opravdu v tomto týdnu na krajské úrovni řešily, jenomže k žádnému závaznému stanovisku se nepodařilo dospět. Dopravce v mezičase – dne 9. 9. 2025 – spustil online petici (naleznout ji můžete pod tímto odkazem), v níž se mohou občané svým podpisem vyjádřit pro zachování tramvajového provozu. Jejím cílem je vytvořit na politiky tlak, aby do pokladničky tramvajového provozu byly přisypány konečně další prostředky. Město i kraj jsou přitom zajedno v tom, že tramvaje skutečně trpí nedostatkem eurových bankovek, stále ale nepanuje shoda v tom, kdo z oněch hlavních aktérů (či případně v jakém poměru) by je měl poskytnout.

Podobné články