Menu

Největší zakázka Irizaru na elektrobusy

Irizar ie tram v článkovém provedení. (foto: Irizar)
Irizar ie tram v článkovém provedení. (foto: Irizar)
Stáhnout PDF
Autobusy
26. 06. 2021 21:41
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Španělský Irizar vyhrál svůj dosud největší kontrakt na dodávku nových elektrobusů. Do Zaragozy dodá dopravci Avanza celkem 68 vozů, z toho 51 v délkové variantě 12 m a 17 v článkovém 18m provedení. Za jejich pořízení dá město zhruba 1,2 mld. Kč (46 mil. €).

Nové elektrobusy mají být předány do provozu v posledním čtvrtletí roku 2022. Dosud ve městě jezdily pouze 4 elektrobusy – dva od Irizaru a dva od čínského výrobce BYD. Mimoto mají široké zastoupení hybridní autobusy (111 ks), nejvíce vozů však nadále pohání diesel (352 ks). Irizar nabízející elektrobusy ve dvou základních provedeních, a sice s konvenčním designem a s futuristickým designem nazývaným ie tram, uspěl v Zaragoze s druhou jmenovanou verzí. V současné době je ve městě již jeden ze zástupců této typové řady na třítýdenním testování, které probíhá na lince č. 23. Město vyhlásilo, že bude do budoucna pořizovat již jen vozidla s elektrickým pohonem. Jeden elektrobus má údajně uspořit podle prezentace města zhruba 1 700 tun CO2. Náhrada celé flotily by pak vedla k úspoře 621 000 tun oxidu uhličitého. Lze však pochybovat, že tyto hodnoty počítají s výraznou emisní stopou zanechanou při výrobě a likvidací baterií.

K nabíjení mají elektrobusy využívat síť nabíjecích stojanů. Celkem má vzniknout v rámci garáží 76 nabíječek, které se budou lišit svým výkonem. 37 bude určeno pouze pro nabíjení 12m vozů, dalších 38 bude disponovat zvýšeným výkonem pro dobíjení i 18m elektrobusů a jedna nabíjecí stanice má mít zvýšený výkon až 300 kW pro rychlé nabití některého z elektrobusů v případě naléhavé potřeby. Dobíjení bude prováděno ze stanic, které disponují sběračem, jenž se spouští k nabíjecím ližinám na střeše elektrobusu („obrácený pantograf“). Náklady na vybudování popisované infrastruktury byly vyčísleny na 12 mil. € (cca 312 mil. Kč).

Město pochopitelně počítá s tím, že při honbě za zelenějšími ulicemi bude využívat evropské a národní dotace. Více než dvojnásobné náklady na pořízení vozidel s elektrickým pohonem totiž město není schopno samo zaplatit. Podobně přitom smýšlejí také další evropská města, takže nezbývá než doufat, že tiskárny na eura budou fungovat bez větších problémů.

 

Podobné články