Menu

Nejasná budoucnost trolejbusů v Debrecenu

Trolejbus Solaris Trollino 12 s výzbrojí Ganz z roku 2004 (zařazen v dubnu 2005) v Debrecenu. Trolejbus je vybaven náhradním zdrojem pohonu v podobě dieselagregátu. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbus Solaris Trollino 12 s výzbrojí Ganz z roku 2004 (zařazen v dubnu 2005) v Debrecenu. Trolejbus je vybaven náhradním zdrojem pohonu v podobě dieselagregátu. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 05. 2023 17:31
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V listopadu loňského roku jsme na našem webu informovali o záměru maďarského Debrecenu zastavit celotýdenně provoz trolejbusů a o víkendech provoz tramvají v souvislosti se skokovým růstem cen energií. Termín tohoto zastavení byl avizován na 1. 1. 2023, resp. od prvního pracovního dne, tj. 2. 1. 2023.

K tomuto datu mělo skutečně podle maďarských médií k určitým omezením dojít, a to v první etapě především v trolejbusové dopravě, kde ovšem nedošlo k náhradě všech kurzů, jak bylo avizováno, ale jen části. V případě tramvajové dopravy byla doprava o víkendu nahrazena autobusy až od soboty 14. 1. 2023, přičemž toto omezení platilo do 2. 5. 2023.

Přestože rozsah tramvajové dopravy je od počátku května obnoven v loňském režimu a posílení se dočkaly i některé dříve omezené autobusové spoje, u trolejbusů je situace odlišná. Město, jež má k dispozici 20 provozních trolejbusů Solaris Trollino 12 z let 2004 až 2006, potřebuje pro pokrytí denní výpravy trolejbusových linek 18 vozidel, avšak od ledna vypravuje denně jen 5–6 vozů. Na zbylých linkách a kurzech jsou namísto nich nasazovány autobusy, případně elektrobusy.

Těch si město koupilo 12 v rámci programu „zelený autobus“ a do provozu je zařadilo v průběhu května a června loňského roku, přičemž jejich provoz v souvislosti s cenami elektrické energie podle dostupných údajů omezován nebyl (…). Denně je nasazováno do provozu 11 elektrobusů, které však nezvládají pokrýt celodenní výkony, což je dáno velkým rozsahem spotřeb, jež i v rovinatém Debrecenu oscilují mezi cca 1 až 2 kWh, což znesnadňuje výběr vhodných pořadí.  

Postoj k budoucnosti trolejbusů v Debrecenu se mění jako jarní počasí. Dosavadní flotila je nadále provozně spolehlivá, přestože jde již o takřka dvacet let staré vozy. Rozbor jejich technického stavu prokázal, že jsou navzdory věku ve výborné kondici (druhá generace vozidel od Solarisu je v pomalé degradaci v důsledku stáří takřka nedostižná), a tak vznikly úvahy o jejich částečně modernizaci (mj. spojené s doplněním trakčních baterií). Obecně se pak začalo více hovořit o možnosti rozšíření provozu parciálních trolejbusů coby náhrady za některé linky autobusů, nyní se však zdá, že se město od trolejbusů zase odklání a budoucnost vidí v autobusech, potažmo elektrobusech. Spekuluje se přitom o nadstandardních vazbách mezi vedením města a společností Intertanker, jež je distributorem autobusů značky Mercedes-Benz do Maďarska a jež Debrecen pilně zásobuje novými vozidly s trojcípou hvězdou ve znaku.

Podobné články