Menu

Nákladní tramvaje v Drážďanech dál čekají na budoucí využití

Dne 29. 8. 2005 zachytil fotograf nákladní tramvaj CarGoTram v zastávce Cottaer Straße. (zdroj: flickr.com; foto: kaffeeeinstein)
Dne 29. 8. 2005 zachytil fotograf nákladní tramvaj CarGoTram v zastávce Cottaer Straße. (zdroj: flickr.com; foto: kaffeeeinstein)
Stáhnout PDF
Tramvaje
14. 04. 2023 19:57
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Od 10. 12. 2020 jsou v Drážďanech minulostí nákladní tramvaje, jež od března 2001 převážely díly pro výrobu automobilů Volkswagen do místní továrny v blízkosti městského parku. Obě soupravy, které byly pro přepravu nákladů využívány, stále existují.

Nákladní tramvaje v saské metropoli byly dávány jako příklad, jak je možné zapojit pouliční dráhu do dodavatelských řetězců i v moderní době. Přestože byl záměr navážení komponentů pro výrobu automobilů myšlen vážně, stal se nakonec jen otázkou prestiže a marketingu. Optimistické prognózy počítající až s 30 jízdami denně se nikdy nenaplnily – i v době největší slávy (což bylo již v roce 2003) bylo maximem 10 jízd denně.

Po 15 letech provozu, přesněji 31. 3. 2016, byl provoz nákladních tramvají zastaven, neboť závod VW se začal přizpůsobovat výrobě nových modelů automobilů. Ačkoli se již tehdy zdálo, že to znamená pro netradiční způsob přepravy dílů konec, podařilo se dohodnout, že VW tramvaje za zůstatkovou hodnotu odkoupí do svého vlastnictví a na jedné soupravě byla provedena velká prohlídka, která umožnila její návrat od 24. 3. 2017 zpět na trasu mezi překladištěm Friedrichstadt a montážní linkou. Druhá souprava už opravována nebyla, neboť se nadále počítalo jen se třemi jízdami denně a vynaložené náklady za případnou repasi se zdály být plýtváním, což se záhy potvrdilo v praxi, neboť život byl nákladním tramvajím po návratu v březnu 2017 prodloužen jen o tři roky. Dne 10. 12. 2020 totiž vyjela souprava naposledy.

Následně došlo opět k majetkové rošádě, kdy obě tramvaje získal do majetku zpět dopravní podnik DVB AG, a to dle jeho vyjádření za ryze symbolickou částku. Vozidla byla odstavena ve vozovně Trachenberge s tím, že se počítalo s jejich úpravou pro služební účely. O jaké využití by se mělo jednat není dosud jasné, nejpravděpodobnější se jeví úprava pro přepravu vnitropodnikových nákladů mezi vozovnami, anebo pro údržbu infrastruktury. Ani v jednom případě zřejmě nebude zapotřebí využít celé pětivozové vlaky (k nim navíc existují jeden čelní vůz a jeden vložený vůz coby rezervní), nicméně k sešrotování žádného z vozů tvořících v minulosti CarGoTram prozatím nedošlo.

Z hlediska priorit techniků DVB AG platí prozatím totéž, co v předešlém roce, kdy jsme se na osud nákladních tramvají ptali naposledy. Prioritou technického týmu je postupné uvádění do provozu nových tramvají NGT DX DD z produkce Alstomu, kterých si Drážďany objednaly prozatím 30. Nákladní tramvaje tak budou nejméně do konce roku dále odpočívat ve vozovně a čekat na svůj další osud.  

Podobné články