Malý tramvajový provoz ve městě Družkivka (Дружківка) na východě Ukrajiny (v Doněcké oblasti) byl oficiálně k 1. 11. 2025 uzavřen. Vedení policie informovalo sice původně o pouze dočasném přerušení, jak ale následně vyplynulo z prohlášení města, došlo k propuštění všech zaměstnanců podniku a zbylá funkční vozidla mají být evakuována dále od frontové linie. Ta Družkivku ze tří stran prakticky obklopuje, přičemž vzdálenost k ní se pohybuje okolo 12 až 40 km. Město, v němž žilo před vypuknutím druhé fáze ukrajinské války přes 60 000 obyvatel, je zařazeno do tzv. pevnostního pásma měst, jež tvoří obranou linii Ukrajiny proti ruským okupačním silám. Na počátku letošního roku mělo nadále ve městě zůstávat jen okolo 30 000 lidí, nyní by mělo být uvedené číslo ještě nižší.
Tramvajový provoz v Družkivce by letos v prosinci oslavil 80. výročí. První linka byla předána do užívání dne 5. 12. 1945, a následně se dočkala několikerého prodloužení. Druhá linka přibyla v roce 1969, třetí trasa přibyla o 8 let později, kdy byla dána do užívání také nová tramvajová vozovna nabízející kapacitu až pro 50 vozů. Maximálního rozsahu dosáhla síť v 80. letech, kdy bylo možné využít služeb celkem pěti linek. Později sice přibyla ještě linka č. 6, ta ale nevyužívala novou infrastrukturu a pouze vytvářela doplňující přímé spojení. Absence finančních prostředků vedla k postupnému osekávání rozsahu i údržby vozidel a tratí, což se na přelomu 90. let a milénia projevilo opakovaným rušením a znovu zaváděním vybraných linek. Po přechodnou dobu – od března 2003 až do konce roku 2004 – fungovala ve městě dokonce pouze jediná tramvajová linka (páteřní „jednička“).

V roce 2009 byl v centru města zachycen jeden z vozů KTM-5, které tvořily dlouhou dobu páteř vozového parku. Jejich provoz byl zastaven v únoru 2023 v důsledku omezení výpravy tramvají. (zdroj: Wikipedia.org, autor: MBxd1)
Po překonání nejhoršího období se však i tramvaje v Družkivce dočkaly vybraných investic. Postupně se dařilo rekonstruovat nejhorší úseky tratí a došlo i na obnovu vozového parku, který byl v té době tvořen sovětskými tramvajemi KTM-5, z nichž ty poslední byly dodány do města v roce 1989. Omlazení flotily sice nezahrnovalo dodání nových vozů, Družkivka však získala repasované vozy Tatra T3SUCS a Tatra T3SU. Šlo o tramvaje z let 1982 až 1987, které dříve sloužily v Praze a před zařazením do provozu v Družkivce prošly opravou v Charkově, kde jeden z vozů přechodně i krátce sloužil. Dalších šest „té trojek“ se podařilo přikoupit v roce 2018, přičemž šlo o vozy původem z Olomouce, Mostu a Bratislavy, jež byly rovněž před zařazením v Družkivce opraveny v Charkově.
Početní stav vozů KTM-5 tím bylo možno snížit, město se ale nadále bez jejich služeb neobešlo. To se změnilo až s příchodem ostré fáze války na Ukrajině, kdy se dala do pohybu ruská okupační vojska. Počet obyvatel se v důsledku blízkosti fronty od zahájení operace v únoru 2022 postupně snižoval, čímž klesala i potřeba užívání veřejné dopravy. V únoru 2023 byl proto zastaven provoz zbylých vozů KTM-5 a město nadále spoléhalo jen na nepočetnou flotilu původně československých tramvají.
Ačkoli se okupanti nacházejí relativně nedaleko města, dařilo se dlouhou dobu tramvajový provoz udržovat bez větších škod. To se změnilo až letos v dubnu, když dne 9. 4. 2025 pronikl do areálu vozovny dron Šáhíd íránské provenience, jenž zcela zničil vůz T3SU ev. č. 7010 (ex-Praha, zde rovněž pod ev. č. 7010) a zbylé vozy poškodil. Město tehdy vynaložilo prostředky na opravu tramvají a obnovení provozu, ten se ale udržel jen do konce října. V noci z 26. na 27. 10. 2025 byla zasažena energetická infrastruktura Družkivky, takže tramvaje už nemohly ráno na linky vyjet. Předpokládalo se sice, že půjde opět pouze o dočasnou záležitost, avšak 1. 11. 2025 bylo oznámeno, že je zastavení trvalé a že dojde k evakuaci provozních vozů mimo město, které se tak jako tak s přibližující se frontou vylidňuje.
Posledním provozním dnem tramvají v Družkivce tak byl 26. říjen 2025. Doplňme, že v závěrečných týdnech, resp. přesněji v posledních dvaceti dnech (od 6. 10. do 26. 10. 2025), byly na všechny čtyři provozní linky vypravovány jen čtyři tramvaje (tj. jeden vůz na každou z nich), a to jen po dobu několika hodin, neboť od 6. 10. 2025 platí ve městě tzv. dlouhý zákaz vycházení, během nějž je možné se po ulicích pohybovat jen po dobu čtyř hodin mezi 11:00 až 15:00. Zrušení tramvají v Družkivce znamená, že Ukrajina přišla o poslední tramvajový provoz v té části Doněcké oblasti, jež je pod její kontrolou.