Menu

Na turné napříč jižní Moravou vyrazí „covid-elektrobus“

Upravený elektrobus Rošero – P First FCLLI s komponenty EVC Group z Hulína při slavnostní prezentaci dne 21. září 2020. (foto: Fakultní nemocnice Brno)
Upravený elektrobus Rošero – P First FCLLI s komponenty EVC Group z Hulína při slavnostní prezentaci dne 21. září 2020. (foto: Fakultní nemocnice Brno)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní
24. 09. 2020 09:15
Matěj Stach
3 minuty čtení

Ve čtvrtek 1. října 2020 zahájí před brněnským výstavištěm svůj provoz odběrový elektrobus Fakultní nemocnice Brno. O týden později už by měl čerstvě upravený elektrický midibus, který v roce 2012 vzešel ze spolupráce slovenské firmy Rošero – P a hulínského EVC Group, vyrazit do dalších lokalit Jihomoravského kraje. Ten částkou 600 tisíc Kč přispěl na rozjetí celého projektu i jeho budoucí provoz.

Kratinká historie nemocničního elektrobusu, který byl původně pořízen výhradně pro zajištění vnitropodnikové dopravy napříč bohunickým areálem nemocnice, se začala psát v lednu 2018. První výběrové řízení bylo vyhlášeno hned zkraje nového roku, a to s prostým názvem „Elektrobus“. Maximální délka zcela nového vozu byla zadavatelem omezena na 8,5 metru, převodovka byla požadována manuální. Na jedno nabití měl elektrobus ujet minimálně 100 km při předpokládané provozní rychlosti zhruba do 35 km/h. S ohledem na plánované využití musel být vůz v zadní nízkopodlažní části uzpůsoben pro přepravu dvou osob na invalidním vozíku, nebo dokonce jednoho mobilního lehátka s délkou 2 metry. Nabídky přijímala bohunická nemocnice do 24. ledna 2018, o den později už ale byla zakázka zrušena kvůli nezájmu výrobců.

Obratem 26. ledna poté byla zveřejněna náhradní podlimitní zakázka s názvem „Elektrobus II.“, která se oproti té původní lišila pouze jinak nastavenými parametry stáří. Zatímco napoprvé byl požadován zcela nový elektrobus, v pokusu druhém se zadavatel spokojil se starším vozem vyrobeným po roce 2011 (včetně) a s nájezdem do 25.000 km. Hozenou rukavici už tentokrát alespoň jeden z hráčů na elektrobusovém trhu zvedl. Dle smlouvy uveřejněné 11. května 2018 se jediným účastníkem a zároveň tedy výhercem zakázky stala hulínská firma EVC Group, jež nabídla k prodeji vůbec první elektrický exemplář modelu Rošero – P First FCLLI vybavený právě jejími komponenty. Cena vozu byla stanovena na 3,63 milionu Kč včetně DPH. V souladu s dodatkem ze srpna 2018 byl malý elektrobus za částku lehce přesahující 200.000 Kč ještě dovybaven elektrickou plošinou u zadních dveří.

Náš dnešní objekt zájmu se mezi 17. a 19. červnem 2015 představil i na veletrhu Czech Raildays na společném stánku Zlineru (jako českého dealera vozů Rošero – P) a našeho časopisu. (foto: Libor Hinčica)

Světlo světla spatřil tento elektrický midibus postavený na základech podvozku Iveco Daily s karoserií Rošero – P First FCLLI v roce 2012, kdy si rovněž v rámci druhého ročníku veletrhu Czechbus odbyl premiéru. V prezentačním provozu se vůz poprvé představil o rok později na jaře, kdy jej firma EVC Group pod názvem EVC First Electric zapůjčila do souměstí Zlín – Otrokovice či do Ostravy, v roce 2014 se pak vůz zkušebně objevil kupříkladu v Bratislavě nebo ve východočeských Pardubicích. Malý elektrobus je vybaven asynchronním motorem o nominálním výkonu 51 kW, výkon maximální je pak omezen kótou 100 kW v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou. Energie, jež by měla postačovat pro dojezd zhruba 170 km, je uchovávána v Li-Pol (Lithium-Polymer) akumulátorech. Pro šetření energie uložené v bateriích je v elektrobusu navíc osazeno nezávislé topení.

V rámci zkušebního provozu v Ostravě, který probíhal v září 2013, pózuje elektrobus označený ev. č. 9998 u budovy Nové radnice. (foto: Libor Hinčica)

Linka po bohunickém areálu Fakultní nemocnice Brno, která je druhým největším zařízením svého druhu v zemi, byla s určitým zpožděním zřízena od počátku prosince 2018. Původně se předání midibusu novému majiteli mělo odehrát do 6 týdnů po uzavření smlouvy, ve skutečnosti měl celý akt proběhnout až v měsíci listopadu. Elektrobus během jednoho spoje vždy zastavoval na celkem devíti označených zastávkách, konkrétně polokružně obsluhoval třeba výchozí Pavilon X (u trolejbusové zastávky Nemocnice Bohunice), nebo Pavilon Z a Ústavní lékárnu „Jihlavská“. Provoz začínal každý den v 6 hodin ráno a končil v 15:20 posledním odjezdem od výchozího Pavilonu X. Interval byl stanoven na 20 minut s vynecháním spoje ve 13:40, který byl vyjmut ve prospěch obědové přestávky řidiče. Vnitropodniková doprava byla určena pro pacienty, návštěvníky nemocnice a samozřejmě její provozní personál.

Aktuální pohled do interiéru vozu, který je plachtami u předních i zadních dveří rozdělen na tři kóje. (foto: Fakultní nemocnice Brno)

Nové dočasné využití elektrobusu bylo oznámeno na drobné tiskové konferenci v pondělí 21. září. Jak již bylo uvozeno v podtitulku, kvůli zhoršující se pandemii čínského viru Covid-19 byl vůz instalací plachet mezi přední a zadní dveře přeměněn na mobilní stěrové místo. To zahájí svůj provoz příští čtvrtek v jednu hodinu odpoledne před brněnským výstavištěm BVV. O další týden později už elektrický midibus vyrazí na turné po Jihomoravském kraji, kterým by měl s kapacitou 100-150 provedených testů denně odlehčit krajskému městu a jeho odběrovým kapacitám.

Podobné články