Menu

Na linku „MHD“ v Jeseníku vyjel elektrobus SOR

Autobus SOR EBN 10,5 v novém laku u lázní Priessnitz v Jeseníku. (foto: Miroslav Halász)
Autobus SOR EBN 10,5 v novém laku u lázní Priessnitz v Jeseníku. (foto: Miroslav Halász)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 07. 2020 22:19
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V lázeňském městě Jeseníku je provozována linka číslo 950112, která je sice objednávána Olomouckým krajem, nicméně její charakter (trasa z centra města od autobusového nádraží k lázním Priessnitz) odpovídá provozu městské hromadné dopravy. Od 2. 7. 2020 se na této lince nově objevuje elektrobus SOR EBN 10,5.

Na trase popisované linky dlouhé cca 5 km se nachází devět zastávek. Jízdní doba činí v jednom směru 14 minut, interval pak přibližně jednu hodinu (ve špičkových časech je linka posílena vloženými spoji zajišťovanými přejezdy autobusů z jiných linek). Již v roce 2005 byl speciálně pro tuto linku pořízen vůz SOR B 10,5 CNG (EKOBUS), který zde sloužil až do roku 2015 (v posledních letech jako záložní), přičemž plynofikace předmětné linky byla svého času vnímána jako výrazné přispění ke zvýšení ekologie v lázeňském městě. Plynové autobusy se na lince zabydlely na dlouhých 15 let. Postupně se zde kmenově vystřídaly vozy SOR CN 12 CNG (EKOBUS; od r. 2007), dále SOR CNG 10,5 (od r. 2013) a SOR CNG 12 (od r. 2014). Nyní nadvláda plynových autobusů skončila. Od 2. 7. 2020 byl na spoje linky č. 950112 převeden vůz SOR EBN 10,5. Nejedná se však o nové vozidlo.

Pohled na interiér se sedadly s novým čalouněním v modré barvě. (foto: Miroslav Halász)

Arriva Morava, která provoz linky zajišťuje, převedla do Jeseníku vůz, který byl v roce 2014 pořízen původně pro obsluhu relace Karlova Studánka – Malá Morávka, Ovčárna, točna. Ačkoli zde elektrobus sloužil vcelku spolehlivě, pro obsluhu turisty silně exponované linky nebyl vůz v městském provedení s nízkou obsaditelností a absencí prostorů na zavazadla právě nejvhodnější. V roce 2018 tak došlo k jeho převodu na MHD Krnov. Zde se vůz sešel s dalším elektrobusem Arrivy téhož typu (vůz výrobního čísla 3 z roku 2010). Dne 3. 6. 2020 byl ale původní vůz z linky na Ovčárnu vypraven v rámci MHD Krnov naposledy. Následovala jeho dílčí oprava, v jejímž rámci autobus mj. získal nový lak v bílé barvě (dle standardů Olomouckého kraje) a proměnou prošel již omšelý interiér, kde byly přečalouněny sedačky do líbivého odstínu modré barvy ladícího s vnitřním obložením bočnic. Dne 1. 7. 2020 byl elektrobus po této omlazovací kúře prezentován zástupcům města a kraje a od 2. 7. se poprvé objevil na „městské“ lince.

A ještě zadní pohled na elektrobus SOR EBN 10,5 v novém kabátě. (foto: Miroslav Halász)

Na té elektrobus denně najede 138 km, na což sice kapacita baterií sama o sobě nepostačuje, nicméně zhruba hodinový interval linky č. 950112 není pravidelný a dopoledne je na ní jedno kolo vynecháno, přičemž tento čas je využit právě pro nabíjení vozidla. Tato přestávka postačuje pro „natankování“ potřebného množství energie na zvládnutí celého provozního dne.

Podobné články