Menu

Moskva objednala 100 „parciálních“ tramvají

Moskva v současné době provozuje 40 „Lvíčků“ 71-911EM z produkce PK TS. Všechny byly dodány v roce 2021. (foto: Dmitry Ivanov)
Moskva v současné době provozuje 40 „Lvíčků“ 71-911EM z produkce PK TS. Všechny byly dodány v roce 2021. (foto: Dmitry Ivanov)
Stáhnout PDF
Tramvaje
12. 05. 2025 20:15
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Ruská metropole se po tříleté odmlce pustila do nákupu nových tramvají, které by měly ve vozovém parku nahradit necelých 40 posledních vozů typu 71-623-02 z let 2012 až 2013 a posloužit k rozšíření stávající flotily, což je nutné s ohledem na nově budované či plánované tramvajové tratě.

Výběrové řízení na dodání původně devadesáti nových sólo tramvají bylo vypsáno již v roce 2021, kdy byl rovněž oznámen vítěz v podobě výrobce Sinara – Transportnyje Mašiny. Ten se ale dostal s dodávkou do prodlení, což vedlo o rok později ke zrušení smlouvy. Ačkoli se všeobecně očekávalo brzké vypsání nového tendru, termín vyhlášení byl opakovaně odložen. Nakonec byla soutěž, tentokrát již na 100 vozů, vypsána až 2. 4. 2025, přičemž na podání nabídek zájemci pouze 16 dnů (do 18. 4. 2025).

O vítězi měla formálně rozhodnout elektronická aukce, avšak uchazeč byl podle očekávání tak jako tak pouze jediný – PK Transportnyje Sistěmy. Odhadovaná hodnota jednoho vozu činila 111,95 miliónu rublů (cca 31,3 mil. Kč), což bylo mimochodem o 117 % více než v roce 2021. Celková hodnota zakázky pak není pouze násobkem pořizovací ceny vozidla a jejich počtu, ale zahrnuje také kompletní údržbu na 30 let, takže celková vyvolávací cena činila 39,905 mld. rublů (cca 11,17 mld. Kč). Zhotovitel přitom obdrží zálohu na realizaci díla ve výši 16,04 % z celkové hodnoty smlouvy.

O tom, že je výběrové řízení jen kulisou, které mohou konkurovat snad jen zlínské ateliéry, svědčí nejlépe lhůty na dodání vozidel. Prvních 35 tramvají má být dodáno do 140 dnů (!) od podpisu smlouvy a dalších 15 do 230 dnů. Od konce ledna do počátku září 2026 se počítá s dodáním 30 tramvají a posledních dvacet vozů musí být dodáno před 596. dnem od uzavření smlouvy, tj. před koncem prosince 2026. Všechny tramvaje mají být deponovány v loni zrekonstruované vozovně Apakova.

Sólo tramvaje byly poptávány s trakčními bateriemi, když na jedno nabití mají umožnit jízdu na vzdálenost alespoň 4 000 m, aniž by byly blíže specifikovány otázky počtu nabíjecích cyklů, velikosti nabíjecího proudu atp. Rychlost při užití trakčních baterií má být alespoň 20 km/h, nelze tedy příliš počítat s tím, že by se baterie používaly v běžném provozu s pasažéry. Současně platí podmínka, že jeden vůz musí být schopen v režimu jízdy na baterie odtáhnout druhý stejného typu alespoň na vzdálenost 3 000 m kdekoli v Moskvě rychlostí alespoň 10 km/h.   

Vozidla budou postavena zjevně na platformě modelu 71-911EM, které mají přezdívku Lvíček. Těchto tramvají si Moskva pořídila v roce 2021 celkem 40, přičemž na jedné z nich se od května loňského roku testuje možnost autonomního řízení, pro jehož instalaci musí být připravena i stovka nově objednaných vozů.

Podobné články