Menu

Moldavské Bălți zavedlo sedm nových trolejbusových linek

Flotila parciálních trolejbusů je postavena na platformě běloruského modelu MAZ T203. První série byla dodána pod ukrajinskou značkou Dnipro. (foto: Libor Hinčica)
Flotila parciálních trolejbusů je postavena na platformě běloruského modelu MAZ T203. První série byla dodána pod ukrajinskou značkou Dnipro. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Ostatní
03. 11. 2025 18:39
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V moldavském městě Bălți uvedli během podzimu letošního roku do provozu celkem sedm nových trolejbusových linek, které jsou všechny obsluhovány tzv. parciálními trolejbusy. Trolejbusy linek č. 5, 11, 12, 13, 14, 15 a 16 nahradily autobusové spoje, které provozoval soukromý subjekt. Provoz městských autobusů (zpravidla spíše minibusů/maršrutek) byl však dlouhodobě kritizován, a tak se město rozhodlo převzít veškerou veřejnou dopravu na svá bedra.

Formálně měl soukromník zajišťovat provoz autobusů až do 1. 11. 2025, řadu tras ale opustil již dříve, případně jejich obsluhu zajišťoval nepravidelně. Již v srpnu se plánovalo zavedení trolejbusové dopravy na linkách č. 5 a 11, avšak kvůli nedokončeným stavebním pracím byl termín posunut. Trolejbusy se tak na trasách objevily až v září, konkrétně 19. 9. 2025 na lince č. 5 a 26. 9. 2025 i na lince č. 11. Poté již následoval první listopad a s ním i spuštění provozu na linkách čísel 12 až 16.

Jejich zavedením se nepodařilo nahradit všechny původní autobusové linky, nicméně trasy trolejbusů jsou vedeny tak, aby byla obsloužena co největší oblast, kterou měly dříve na starosti slavné maršrutky. Do budoucna vedení město tak jako tak předpokládá, že ke stávající flotile trolejbusů přikoupí ještě několik minibusů, které nabídku služeb doplní a provoz zahustí.  

Bălți v současné době provozuje celkem 16 trolejbusových linek (1–16), přičemž pouze tři z nich (čísel 1, 3 a 14) jsou provozovány výhradně v režimu klasického trolejbusu, všechny ostatní alespoň na části trasy využívají trakční baterie. Těmi je dnes vybavena již většina trolejbusů ve městě. Celkem bychom jich zde napočítali 57, z nichž 23 nejstarším vozům běloruské provenience BKM 321 je letos 11 let (právě ty trakčními bateriemi nedisponují).

Mimoto jsou ve flotile zastoupeny vozy Dnipro T203 (12 ks z let 2021 až 2023) a Informbusiness EV203 (22 ks z let 2024 a 2025). Navzdory rozdílným názvům a deklarovanému původu (v prvním případě jsou vozy oficiálně vydávány za ukrajinské a ve druhém dokonce přímo za moldavské) se jedná v obou případech o trolejbusy pocházející rovněž z Běloruska, konkrétně z produkce automobilky MAZ, přičemž využívají stejný základ (MAZ T203). Jejich financování zajistila opakovaně Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) společně s evropským grantovým fondem E5P.  

Doplňme, že první linky v Bălți využívající parciální trolejbusy byly do provozu uvedeny 15. 4. 2021. Přestože se může na první pohled zdát počet 16 trolejbusových linek pro stotisícové město impozantní, hodí se uvést, že pro obsluhu většiny z nich postačují jen dva či tři trolejbusy a že interval většiny z nich je nepravidelný a pohybuje se okolo jedné hodiny. Na druhé straně, čím blíže se linky dostávají centru města a nabíjecí (trolejové) infrastruktuře, tím více provoz na hlavním rameni houstne, takže souhrnný interval na páteřních větvích je pak výrazně nižší.

Podobné články