Menu

Meziměstská trať Jekatěrinburg –⁠ Věrchňaja Pyšma zprovozněna

Lvíček dne 28. srpna 2022. (foto: Rezident)
Lvíček dne 28. srpna 2022. (foto: Rezident)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 09. 2022 20:31
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dne 31. srpna 2022 začali mezi hlavním městem Sverdlovské oblasti a Věrchněj Pyšmoj na nově postavené tramvajové trati jezdit Lvíčci. Nové spojení nese linkové označení 333. Slavnostního otevření se účastnily místní vysoké politické šarže a také spousta zvědavých cestujících.

Nová trať. (foto: urbanblog.ru)

Celkem 8,6 km dlouhá tramvajová trať je na ruské poměry nevídanou stavbou. Jedná se totiž o první meziměstskou tramvajovou trať, která kdy byla v Ruské federaci vybudována. Podobně jako petrohradský Čižik, je i tento moderní provoz koncesován –⁠ koncese byla udělena teprve loni, a to „eséróčku“ zvanému „Věrchněpyšminskij tramvaj“. Moderní tramvaje dodala společnost PK Transportnyje Sistěmy. Jejich počet je ovšem nízký, a sice 11 ks. A jelikož jsou Lvíčci řešeni jako krátké vozy, byli někteří z prvních cestujících rozladěni, neboť se vozy kapacitně zdají jako nevyhovující. Při počtu pouhých 11 vozidel navíc nemohou být ani nabízeny nijak atraktivní intervaly –⁠ ve špičkách je nejkratší interval 6 minut, mimo špičky v pracovní dny a o víkendech se čekání na další tramvaj může vyšplhat až na 17 až 20 minut. To pochopitelně s sebou nese riziko přeplňování sólo vozů v některých časech. Věrchňaja Pyšma je sice jen menším městem (75 tisíc lidí), zato se ale rozvíjí a hlavně pak sousedí s Jekatěrinburgem, který má více než 1,5 milionů obyvatel. Nastavené jízdné se dá vůči autobusům hodnotit jako konkurenceschopné, jelikož je za celou trasu nutné platit 38,5 rublů (cca 16 Kč), zatímco autobusy jsou zpravidla o pár rublů dražší. Na druhou stranu některé autobusy zajíždějí oproti tramvajím dále do hloubi Věrchněj Pyšmy. Jen čas tedy ukáže, nakolik je problém s nabízenou kapacitou vozidel a nabízenými intervaly vážný. Dodejme ještě, že od zhruba půlnoci až do šesti rána tramvaje nejezdí, tudíž si zájemci o přepravu mezi oběma městy v této době budou muset volit mezi silničními alternativami přepravy.

Na slavnostním otevření se tradičně rozdávaly i balónky. (foto: УГМК)

Kromě toho, tramvajová vozovna pro Lvíčky ještě není stále hotová. Na jaře tohoto roku provedená státní kontrola navíc našla při její stavbě nedostatky, které se musely začít řešit, a proto už tak opožděná realizace vozovny nabrala ještě další časový skluz. Dokud se vozovna nedostaví, budou Lvíčci nocovat v městské vozovně na severu Jekatěrinburgu. Závěrem ještě doplňme, že si někteří cestující všimli toho, že ačkoli je trať nová a byla s pomocí různých tramvají opakovaně testována už více než půl roku, tramvaje se během jízdy na kolejích poněkud vrtí a houpou tak, jako by se jezdilo po starých kolejích. 

Lvíček na meziměstské trati. (foto: Правительство
Свердловской области)

Poděkování: Rezident 

Podobné články