Menu

Městská doprava v Lundu je výhradně elektrická

Evidenčně první článkový elektrobus MAN NG 544 Lion’s City 18E na propagačním snímku. (foto: Skånetrafiken)
Evidenčně první článkový elektrobus MAN NG 544 Lion’s City 18E na propagačním snímku. (foto: Skånetrafiken)
Stáhnout PDF
Autobusy Tramvaje
21. 08. 2023 18:49
Matěj Stach
2 minuty čtení

Jedno z nejstarších švédských měst má od neděle 20. srpna 2023 plně elektrickou městskou hromadnou dopravu. Dosavadních 64 autobusů MAN Lion’s City s pohonem na CNG nahradilo 57 elektrických vozů od stejného výrobce, tucet z nich je přitom nově článkových. Provoz městské dopravy včetně tramvajové linky do multidisciplinárního výzkumného pracoviště ESS převzal na příštích dvanáct let Keolis Sverige, který ve výběrovém řízení porazil i dosavadního dopravce Vy Buss.

Kvalifikací v rámci tendru na nového provozovatele městské dopravy v Lundu prošlo všech sedm přihlášených společností, ale pouze čtyři podaly nabídku. Vedle vítězného francouzského giganta šlo o Nobinu, Bergkvarbuss a dosavadního lundského dopravce Vy Buss, který je dceřinou společností norských drah. Nový provozovatel byl jihošvédským organizátorem dopravy Skånetrafiken vybrán v pondělí 10. ledna 2022. Keolis Sverige sice ve výběrovém řízení nabídl až druhou nejvýhodnější cenu, na základě vyhodnocení dalších kritérií (spokojenost cestujících, přesnost provozu a dopravní koncept) ale nejlevnějšího účastníka Vy Buss předběhl, jelikož v kvalitativní části získal téměř dvojnásobné hodnocení projevující se ponížením nabídkové ceny. Stávající dopravce se proti tomuto rozhodnutí odvolal k soudu, jelikož podle něj proběhlo vyhodnocení v rozporu s legislativou, nebylo objektivní a ani transparentní. Správní soud v Malmö ale všechny připomínky zamítl.

Aby organizátor Skånetrafiken předešel bezvládí v lundské městské dopravě, podepsal ještě před vynesením verdiktu v květnu 2022 dočasnou smlouvu s Keolisem, a to na obě části zakázky – autobusovou i tramvajovou. Region Skåne v souvislosti s plánovanou elektrifikací autobusové dopravy koupil autobusové garáže v ulici Kalkstensvägen, které vítězný uchazeč podle smlouvy vybavil dobíjecí infrastrukturou. Technologii Keolisu dodala a nainstalovala společnost Wennström, s níž francouzský gigant spolupracoval již při vybavení provozů v Göteborgu a Stockholmu.

Jeden ze zástupců dnes již vyřazené flotily plynových Lion’s City projíždí po ulici Getingevägen, která slouží jako zkušební elektrická silnice v rámci projektu EVolution Road. (foto: Matěj Stach)

Univerzitní město Lund dosud křižovalo 64 autobusů MAN NL 313 Lion’s City CNG (ev. č. 301–364), které byly pořízeny v letech 2013 až 2015 ještě společností Nettbuss Stadsbussarna (dnes Vy Buss). Od neděle je vystřídalo 57 elektrických zástupců nové generace tohoto modelu. Keolis Sverige pro zajištění provozu pořídil od Svenska Neoplan celkem 45 vozů standardní délky typu MAN NL 326 Lion’s City 12E (ev. č. 1801–1845) a dalších 12 článkových MAN NG 544 Lion’s City 18E (ev. č. 1871–1882). Elektrobusy byly dopravci předávány postupně od května do července 2023.

Salon článkového vozu. (foto: Skånetrafiken)

Dvanáctimetrové vozy jsou vybaveny synchronním elektromotorem o jmenovitém (trvalém) výkonu 160 kW. Každý vůz je osazen šesti bateriovými packy s kapacitou 480 kWh (z toho cca 380 kWh je užitných), což je maximum, které německý výrobce v tuto chvíli nabízí. Celková obsaditelnost činí 73 osob, z nichž se 26 může při jízdě posadit. Článkové elektrobusy MAN Lion’s City 18E pohání elektromotor o jmenovitém výkonu 267 kW, jenž je napájen z osmi bateriových packů o kapacitě 640 kWh (užitných je 512 kWh). Kloubové stroje mají celkovou kapacitu 118 cestujících, z toho 44 sedících.

Brčálově zelené plynové MANy Lion’s City ev. č. 363 a 358 se 10. srpna 2021 setkaly v přestupní zastávce Botulfsplatsen. Od 20. 8. 2023 jezdí autobusy pouze na ni kolmou ulicí, v níž stál fotograf. (foto: Matěj Stach)

Střídání dopravců se nedotklo pouze vozidel, významnou evoluci totiž prodělalo také linkové vedení. Lund dosud vedle tramvajové linky č. 1 obsluhovalo šest základních linek autobusových (2–7), které se všechny potkávaly na centrální zastávce Botulfsplatsen ležící přímo v srdci města. Podle společného návrhu Skånetrafiken, Keolisu a města Lund se tento styčný bod přesunul k vlakovému nádraží Lund C (zároveň konečné tramvajové linky do ESS), což má do budoucna umožnit přeměnit Botulfsplatsen v plnohodnotné náměstí. Zastávky byly přesunuty do přilehlých ulic, přičemž zároveň došlo díky přetrasování linek č. 2 a 4 ke snížení četnosti provozu autobusů v centru, a to z 24 spojů za hodinu na 15. Méně vozidel je v provozu rovněž na nejvytíženější lince č. 3, na níž byly pořízeny již zmíněné článkové elektrobusy. Skånetrafiken tento krok považuje za vstřícný vůči chodcům a cyklistům, kteří v městském centru dostanou výrazně větší prostor. Zároveň má dojít ke zrychlení autobusové dopravy.

Připomeňme, že vedle tramvají a autobusů je možné v ulicích Lundu tu a tam potkat také trolejbus, jenž do tohoto jihošvédského města v rámci projektu EVolution Road občas zavítá z nedaleké Landskrony. Zkušební provoz elektrické silnice měl původně skončit v roce 2022, s ohledem na údajné pozitivní výsledky testů byl ale o další dva roky prodloužen.

Podobné články