Menu

Mercedes představil malé Intouro K. S mild hybridem

Nové Intouro K má nakonec délku 10,75 m. (foto: Daimler Buses)
Nové Intouro K má nakonec délku 10,75 m. (foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
14. 04. 2022 21:03
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Novinku v podobě zkráceného linkového autobusu Intouro K představila značka Mercedes-Benz (Daimler Buses), přičemž model nabízí i v hybridním provedení. Podobně jako v případě hybridního Citara jde ale také v tomto případě o marketingovou vějičku a autobus není skutečným hybridem, ale využívá pouze modul tzv. mild hybridu.

Obchodní jméno Intouro je pro vozidla s trojcípou hvězdou ve znaku používáno již od roku 1999. Od počátku šlo o linkový autobus, který byl produkován tureckým závodem Mercedesu s určením pro východoevropské trhy. V roce 2006 byla představena druhá generace, která se pomalu začala probíjet i na trhy Evropy západní. Nejprve byly vozy dostupné ve Francii a Belgii, od roku 2012 jim byl trh otevřen i v dalších státech, včetně Německa, a tak Intouro postupně zcela v nabídce nahradilo příbuzný model Integro, jež definitivně zmizelo z produkce v roce 2018.

Pohled zezadu na Intouro K, na jehož střeše jsou dobře patrné moduly pro ukládání elektrické energie při brždění a pro mild hybridní systém. (foto: Daimler Buses)

Třetí generace Intoura byla představena na podzim 2020. Zatímco dosud vyráběný model byl nabízen ve třech délkových variantách (12,14 m, 12,64 m a 13,32 m), které byly všechny pouze dvounápravové, nově byl avizován příchod hned čtyř typů. Vedle základního (nově) 12,20 m dlouhého vozu a prodloužené verze (Intouro M; 13,10 m) byl avizován příchod třínápravového vozu o délce 14,9 m (Intouro L) a poprvé také kratší verze Intouro K s délkou 10,8 m. Právě nejmenší z Intour Mercedes dne 14. 4. 2022 oficiálně představil světu, a to společně – rovněž s dříve promovaným – mild hybridním systémem.

Mild hybrid není naším čtenářům asi zapotřebí blíže představovat, nicméně opakování má být matkou moudrosti, a tak si připomeňme, že mild hybridní pohon by neměl být zaměňován s klasickým hybridem. V případě Mercedesu, jenž na Intouro ne neočekávaně převzal systém používaný na Citaru, jde o zásobník elektrické energie v podobě dvou bloků superkondenzátorů s kapacitou pouhých 2 Ah (každý blok má 16 kondenzátorů), které jsou umístěny na střeše a do nichž se ukládá elektrická energie při brždění vozidla. Elektromotor o výkonu 14 kW (s otáčkami 220 Nm) poté může do pohonu sice vstupovat, ovšem vzhledem ke svému výkonu jen jako podpora při akceleraci, elektromotor tedy nikdy nefunguje jako zdroj energie pro pohyb vozidla samostatně (což je právě onen základní rozdíl oproti klasickému hybridu). Současně lze uloženou energii používat například při volnoběžných otáčkách. Navýšení hmotnosti v důsledku užití mild hybridu má činit 254 kg.  

Interiér nejmenšího Intoura na propagační fotografii výrobce. (foto: Daimler Buses)

Podle Mercedesu lze tímto způsobem ušetřit až 5 % paliva, a to zejména v městském a příměstském provozu. Ačkoli je Intouro konstruováno jako tzv. kombibus, tedy s cílem pokrýt co největší segment trhu (od linkové dopravy přes školní autobusy, příměstskou dopravu až po příležitostné či kratší zájezdy), jeho užití v městské dopravě, kde s ohledem na časté brždění musí být efekt mild hybridu nejlépe patrný, je spíše hypotetické. Zajímavostí je, že si lze menší modul se superkondenzátory objednat i bez onoho malého 14kW elektromotoru a využívat jej jen jako zásobník rekuperované elektrické energie, kterou lze pak použít pro napájení vnitřních obvodů vozidla.

Mild hybridní modul má být dostupný pro všechny dvounápravové verze Intoura, což znamená, že ze seznamu vypadává téměř 15m Intouro L. Dubnovou novinkou je vůz Intouro K, jehož finální délka se zastavila na metě 10 750 mm. Vůz s poloměrem otáčení 18,34 m má být podle představ výrobce výborný zejména pro nasazení v horských oblastech, na klikatých cestách a pro menší skupiny pasažérů. Dvoudveřový vůz je možné pořídit si buďto s prostředními jednokřídlými, anebo dvoukřídlými dveřmi, přičemž k dispozici jsou i dvě verze výtahů pro nástup imobilních pasažérů. Motor OM 936 z produkce Mercedesu má výkon 220 kW, opčně je možné pořídit si i výkonnější verzi s 260 kW. Na výběr je také hned ze čtyř druhů převodovek, kdy automatické převodovky ZF a Voith doplňuje ještě šestistupňová manuální převodovka a plně automatizovaná převodovka PowerShift přímo z produkce Mercedesu.

Pohled na stanoviště řidiče Intoura K. (foto: Daimler Buses)

Designové křivky jsou pochopitelně převzaty z předloni představeného modelu, jež zaujal především výraznou přední maskou. Stejně tak je identická nabídka bezpečnostních prvků v čele pátou generací brzdového asistenta (ABA 5), kterou by měl Mercedes pro tento druh vozidla nabízet zatím z evropských výrobců jako jediný, ovšem stále jako opční prvek. Od kdy bude nový autobus na trhu dostupný komerčně tisková zpráva výrobce neuvádí. 

Podobné články