Menu

Mariánské Lázně testují midielektrobus Temsa

První exportní úspěch elektrobusu Temsa MD9 LE electriCITY se dostavil až čtyři roky po premiéře, kdy si šest vozů objednal zákazník ze Švédska. (foto: Temsa)
První exportní úspěch elektrobusu Temsa MD9 LE electriCITY se dostavil až čtyři roky po premiéře, kdy si šest vozů objednal zákazník ze Švédska. (foto: Temsa)
Stáhnout PDF
Autobusy
10. 11. 2021 23:57
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravce Městská doprava Mariánské Lázně zahájil jako první v České republice testovací provoz tureckého elektrobusu Temsa MD9 LE electriCITY. Ten je odvozen z dieselové verze a své premiéry se dočkal již v roce 2015 na kongresu UITP v Miláně. Dosud s ním však turecký producent, který je z poloviny vlastněný skupinou PPF sídlící v Nizozemsku, příliš úspěchů nesklízel.

V České republice není turecký midibus MD9 LE neznámý, neboť jej v červenci představila společnost Škoda Electric pod obchodním jménem D’CITY novinářům, přičemž vozidlo bylo žurnalistům odprezentováno jako de facto nový produkt. Ve skutečnosti je jméno Škoda D’CITY jen vějičkou, protože typové označení vozidla zůstává nadále Temsa MD9 LE. Vůz s přelepeným logem byl již testován u dopravců ZDAR, DOPAZ či u DP města Brna. Nyní se k dieselovému modelu přidal i vůz na elektřinu.

Na rozdíl od elektrobusů pro Prahu, které jsou skutečně vybaveny alespoň elektrovýzbrojí ze Škody Electric, jde i v případě elektrické verze Temsa MD 9 LE electriCITY o produkt vyvinutý kompletně v Turecku. Rozdíl je také v pojmenování – zatímco dieselový vůz nese logo či jméno Škodovky prakticky na všech myslitelných plochách, prezentační elektrobus se za tradiční českou značku neschovává a nadále nese logo Temsy, byť na bočnici vozu se na okně přece jen nápis Škoda objevuje.

Prezentační vozidlo bylo poprvé s příslušnými polepy (tedy včetně nápisu Škoda) k vidění na veletrhu IAA v Mnichově, kde v období od 6. 9. do 12. 9. 2021 plnilo roli shuttle busu. Do Mariánských Lázní byl vůz převezen dne 10. 11. 2021 s tím, že od 11. 11. do 19. 11. 2021 se má objevovat na linkách MHD čísel 10, 13 a 14 (na poslední jmenované pouze v pracovní dny). Poté by se měl vůz ukázat na veletrhu CZECHBUS v Praze.

Elektrobus konstrukčně plně vychází ze svého dieselového bratříčka. Jedná se tedy o vůz s délkou 9 496 mm, šířkou 2 400 mm a výškou 3 132 mm, který nabízí až 26 míst k sezení. K dispozici je buďto dvou či třídveřová varianta (testovací vůz je vyhotoven v třídveřové verzi). Pohon má zajišťovat motor z produkce TM4 a maximálním výkonu 250 kW. K dispozici jsou nabízeny dva typy baterií, a to buďto o kapacitě elektrické energie 200 kWh, anebo 240 kWh. Nabíjecí čas se pohybuje v závislosti na typu nabíječky (nabíjecím proudu) od 2 do 5 hodin.

První exportní úspěch midielektrobusu přišel až v roce 2019, kdy se podařilo prodat 6 vozů na švédský ostrov Öckerö. V letošním roce poté Temsa uspěla se stejným výrobkem také v Rumunsku, konkrétně v Aradu, kam má zamířit 5 vozů.   

Podobné články