Menu

MAN, Mercedes a Solaris mohou dodat až 530 elektrobusů do Hamburku

Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Hamburku. (foto: Solaris Bus & Coach)
Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Hamburku. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 08. 2020 15:17
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dopravce Hamburger Hochbahn připravil v loňském roce výběrové řízení na dodávku až 530 elektrobusů, které by měly postupně v letech 2021 až 2025 nahradit ve vozovém parku dle ambiciózního plánu zhruba polovinu všech dieselových autobusů. Kontrakt je pojat jako rámcový a má několik vítězů.

Pravidla soutěže totiž umožňovala objednat elektrobusy pro dané období u více dodavatelů, a to dle aktuálních podmínek na trhu a vhodnosti vozidel. Teoreticky vzato by však mohl všechna vozidla dodat i jen jeden výrobce. Takový scénář se ale nepředpokládá. Vítězi obří zakázky se stali výrobci Solaris Bus & Coach ze španělské skupiny CAF, MAN Truck & Bus a Mercedes-Benz (Daimler Buses). Ti mají dodat elektrobusy v délkových kategoriích 12 a 18 m.

Být jedním ze tří klíčových dodavatelů z celkem 530 elektrických autobusů pro zákazníka z Hamburku je nesmírně povzbuzující událost pro naše úspěchy v oblasti elektromobility. Jde o formulaci rámcové dohody, kterou může veřejný zadavatel použít různými způsoby. Doufám však, že Solaris dodá v příštích čtyřech letech jak dvanáctimetrové, tak kloubové modely, a tím si zachová vedoucí pozici na trhu s elektrickými autobusy v Evropě, “ řekl Petros Spinaris, viceprezident společnosti Solaris. Lokálně bezemisní vozidla od Solarisu již v Hamburku jezdí. V letech 2016–19 si město pořídilo 13 elektrobusů Urbino 12 electric a v roce 2014 i dva článkové elektrobusy s vodíkovým prodlužovačem dojezdu.

EvoBus již dříve podepsal smlouvy, které mu zaručují dodávku 45 elektrobusů eCitaro. (foto: Daimler Buses)

Dalším, kdo se raduje z úspěchu, je skupina Daimler. Také ta již své elektrobusy do Hamburku dodala. Ty první již před dvěma lety coby součást zakázky na dodání 20 vozů, na příští rok bylo potvrzeno objednání 25 dalších elektrobusů eCitaro. „Jsme velmi potěšeni další dohodou se společností Hamburger Hochbahn AG. Potvrzuje to vysokou vhodnost vozů eCitaro, protože Hamburg úspěšně již dva roky používá v provozu naše elektrobusy. Jsme velmi potěšeni, že s naším plně elektrickým městským autobusem můžeme přispět k místní hromadné dopravě bez emisí a hluku,“ uvedl Till Oberwörder, šéf Daimler Buses. Patrně v narážce na dalšího vítěze a rivala trhu – společnost MAN Truck & Bus – pak v jednom z podnadpisů ve své tiskové zprávě společnost připomíná, že eCitaro je jediný elektrobus kompletně vyvinutý a vyráběný v Německu. MAN Truck & Bus je sice také německá firma, výrobu autobusů proevropský trh však společnost převedla postupně do Polska a Turecka.

Také MAN už své elektrobusy do Hamburku dodal. První vozy byly zařazeny do provozu koncem loňského roku. Jako jediný z uvedené trojice prozatím společnost nepřispěchala s tiskovou zprávou a oficiálním vyjádřením.

Třetím vítězem je MAN, který od prosince v rámci dohody s dopravci testuje v Hamburku dlouhodobě dvojici vozů Lion’s City 12E. (foto: MAN Truck & Bus)

Hamburk počítá s užitím elektrobusů, u nichž bude primární roli hrát pomalé (noční) nabíjení. Předpokládá se, že dojezd 18m vozů bude 200 km a u sólo vozů 270 km. To pochopitelně nestačí na pokrytí celodenních směn. Zbytek výkonů tak má být podle představ dopravce pokryt autobusy na vodík, které nyní dopravce v počtu 50 ks také poptává. Ačkoli jsou tiskové zprávy plné slov o udržitelnosti a vhodném řešení pro zelenější planetu, je nutné upozornit na to, že Hamburk se mohl k tak masivní investici přiklonit jen díky tomu, že se mu podařilo ukořistit dotaci z vládních zdrojů v astronomické výši 32 mil. € (864 mil. Kč), která nicméně ani tak zvýšené náklady na elektrobusy nepokryje (jde jen o 1,64 mil. Kč na vůz). Průměrně se má navíc cena jednoho elektrobusu pohybovat kolem 600.000 € (16,2 mil. Kč), což je suma, o které už stihl dopravce prohlásit, že se mu zdá příliš vysoká. Není tak vůbec jasné, zda bude skutečně celý rámcový kontrakt vyčerpán. Připomeňme, že celková flotila vozového parku Hamburger Hochbahn čítá přibližně 1 000 vozidel a Hamburk už několikrát dříve oznámil, že chce (lokálně) bezemisní dopravy dosáhnout v roce 2030.     

Podobné články