Menu

MAN Lion’s City nové generace pro Vejprnice a Tlučnou

První z dvojice nových vozů Lion’s City 18C odpočívá 30. října 2020 v servisu MAN Truck & Bus v Čestlicích. (foto: Matěj Stach)
První z dvojice nových vozů Lion’s City 18C odpočívá 30. října 2020 v servisu MAN Truck & Bus v Čestlicích. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
30. 10. 2020 18:49
Matěj Stach
3 minuty čtení

Jsou to už bezmála tři roky od chvíle, kdy do provozu v německém Řezně poprvé zasáhl nový MAN Lion’s City. Paradoxně se tak tehdy stalo ještě před jeho oficiální premiérou, kterou si vůz odbyl v rámci mnichovských MAN Bus Days v březnu roku 2018. Nyní přichází zbrusu nový autobus prodávaný pod osvědčeným názvem Lion’s City konečně i do České republiky. Dvojici vozů v kloubovém provedení označovaném jako 18C zakoupila pro linky 440055 a 440066 společnost ČSAD autobusy Plzeň.

Rodokmen modelové řady MAN Lion’s City sahá až do roku 1995, kdy byl pod tímto označením představen nejprve meziměstský a roku 1997 poté i městský následovník druhé generace modelu SL 202. Po redesignu provedeném hned v roce 1998 byla na podzim roku 2004 představena revoluční a doposud vyráběná druhá generace řady, která si hned dvakrát odnesla titul Bus of the Year. Stalo se tak v soutěžích pro roky 2005 a 2015. Na přelomu let 2015 a 2016 následně začaly z výrobních závodů proudit autobusy Lion’s City doplněné ve většině případů o designové začernění prostřední části přední masky, které jako součást „Smart Edge Designu“ prostupuje i všemi novými modely.

Fotografie zadních partií vozu 18C zachytila dále i nevšední setkání plzeňského autobusu a budějovického státního pivovaru. (foto: Matěj Stach)

Příchod třetí generace autobusů MAN Lion’s City oznámil výrobce v roce 2014. Přelomový model se může pochlubit nejen zcela novou odlehčenou konstrukcí se sendvičovou střechou, ale také úplně novým motorem z rodiny D15, postaveným rovnou na míru emisní normě EURO 6d platné od letošního září. Poprvé je u městských autobusů MAN použito nezávislé zavěšení přední nápravy, jehož absence byla především na západě značce často vyčítána, čistě hydraulické tlumiče PCV nebo kompletní LED diodové osvětlení. Oproti jiným soudobým městským autobusům dostalo ještě výraznější prostor zasklení, které se zastavilo až v polovině cesty mezi klasickými okny a spodní částí karoserie. Začátek výroby třetí generace vozů Lion’s City byl původně stanoven na září 2018, ještě v létě téhož roku ale byl start produkce odsunut na květen roku 2019. I to je jeden z důvodů, proč se nový městský MAN zatím České republice vyhýbal. Tedy samozřejmě s výjimkou veletrhu CzechBus 2018.

Článkový model MAN Lion’s City 18C je dlouhý 18.060 mm, široký standardních 2.550 mm a jeho výška činí příznivých 3.060 mm. V konfiguraci pro ČSAD autobusy Plzeň je osazen již vzpomínaným dieselovým motorem D1556 o objemu 9.037 cm3 a výkonu 243 kW. Točivý moment pak přenáší automatická šestistupňová převodovka ZF EcoLife Step3. Vůz je vyroben v provedení s trojicí dovnitř otáčivých dveří vlastní provenience o nadstandardní světlé šířce 1.210 mm. Exteriér autobusu je oděn do tradičního laku dopravce, tedy do bílé v kombinaci se zelenými pruhy ve třech odstínech.

Kromě použití nového odlehčeného typu sedadel zaujme interiér městského MANu třetí generace nepřímým osvětlením nebo horizontálními madly vyvedenými v oválném tvaru. Ten je pro stojící cestující pohodlnější. (foto: Matěj Stach)

Salon vozu rovněž respektuje barvy ČSAD autobusy Plzeň. Užita jsou v něm zelená madla v kombinaci se skořepinovými sedadly Kiel City Basic v černém provedení s bílo-zeleným vzorem. Těch v autobusu nalezneme celkem 47, přičemž na linkách do 30 minut cesty, na kterých budou vozy výhradně nasazovány, cestujícího rozhodně neurazí. Sluší se dodat, že i sedadla prošla před osazením do nové generace Lion’s City evolucí a oproti dřívějším verzím „shodila“ zhruba 60 % své původní hmotnosti. Počet míst na stání je i díky konfiguraci se dvěma menšími plošinami naproti druhým a třetím dveřím stanoven na 105, a to při přepravě jedné další osoby na vozíku nebo v dětském kočárku. Již standardem je vybavení autobusu dvojicí klimatizačních jednotek, navrch poté cestujícím jízdu zpříjemní ještě instalovaná Wi-Fi síť společně s USB zástrčkami pro dobíjení drobné elektroniky.

Nový motor řady D15 je nabízen pouze ve stojacím provedení, což si vynutilo zřízení motorové věže v levé části zadního článku. Tím sice došlo k určité redukci počtu míst k sezení, na druhé straně ale odpadlo v interiéru hned několik schůdků. (foto: Matěj Stach)

Společnost ČSAD autobusy Plzeň zajišťuje provoz na lince (4400)55 (Plzeň – Vejprnice – Tlučná) od 1. dubna 2012, kdy její vozbu převzala od Plzeňských městských dopravních podniků. Postupně k ní v březnu 2014 přibyla ještě noční relace provozovaná pod číslem N55 v obdobné stopě jen s ukončením až v Nýřanech a od prosince 2016 ještě doplňková linka (4400)66 vedená do Vejprnic odklonem přes Plzeň – Křimice. Linky jezdí na objednávku obcí Vejprnice a Tlučná, které v květnu tohoto roku podepsaly s ČSAD autobusy Plzeň smlouvu na dalších 10 let. Pro cestující těchto linek platí i nadále zvláštní „akční“ tarif jízdného stanovený obcemi, akceptovány jsou taktéž jízdní doklady IDPK.

Spolu s kloubovými vozy očekávají v ČSAD autobusy Plzeň ještě čtveřici sólo vozů v LE provedení. Ty cestující v Plzeňském kraji velmi dobře znají, neboť 92 autobusů stejného typu letos na krajské linky provozované v rámci IDPK zakoupila Arriva Střední Čechy. (foto: Matěj Stach)

Dvojice nových kloubových autobusů spolu se čtveřicí druhogeneračních sólo vozů Lion’s City LE Ü nahradí v prosinci 2020 v souladu se smlouvou celou stávající flotilu na těchto linkách jezdících ojetých autobusů. Byla by škoda nezmínit fakt, že s linkami do Vejprnic a Tlučné už svého času byla značka MAN úzce spjata. Na jaře 2012 vyjely za ČSAD autobusy Plzeň na linku 55 ojeté vozy MAN NG 312 (2), dle typu podvozku označované také jako A11, které doplnili už příslušníci rodu Lion’s City z úplného konce 90. let, tedy autobusy známé jako NÜ 263 či A23. Velký návrat tak může začít.

Podobné články