Společnost MAN Truck & Bus letos na veletrhu Busworld v Belgii představí novinku ve své nabídce (lokálně) bezemisních vozidel v podobě zájezdového elektrobusu MAN Lion’s Coach 14 E. Mezi evropskými výrobci se tak stane značka MAN první, která elektrický dálkový autobus do své nabídky zařadí. Dosud se zde snažily se svými zájezdovými elektrickými autobusy prosadit čínské (BYD) či turecké (Skoda Temsa) značky, nebudeme-li počítat vodíkový Irizar i6S Efficient Hydrogen Coach (byť jde principiálně také o elektrobus). Turecký původ bude mít i třínápravový elektrický „lev“, neboť MAN většinu své produkce (vyjma části městských vozů) vyrábí ve svém závodě v Ankaře. Zde také do konce roku 2024 vyrostlo nové vývojové centrum, jehož výstavba vyšla na 41 mil. € a které zahrnuje vedle kancelářských prostor a skladů také specializovaná pracoviště a různé testovací dráhy. Turecká vláda s ohledem na význam této investice poskytla MANu uvedené pozemky zdarma.
Právě na polygonu v Ankaře se nyní prohánějí první testovací elektrické Lion’s Coache, z nichž jeden byl ukázán dne 7. 5. 2025 odborným médiím i vybraným zákazníkům. Elektrobus byl polepen maskovací fólií na čele, avšak nezdálo se, že by se pod ní v porovnání s dieselovou verzí ukrývaly zásadní rozdíly. Na prezentaci mělo zaznít, že finální design má být odhalen až v rámci veletrhu Busworld, z čehož lze usuzovat, že vůz projde ve srovnání s výchozí naftovou modifikací (představenou již v roce 2017) nějakými úpravami.
Výroba by měla být zahájena v tureckém závodě MANu od konce roku 2026. Elektrobus má být vybaven bateriemi na bázi článků NMC, které si začal MAN sám vyrábět v nedávno otevřeném závodě v Norimberku. Ačkoli prezentace hovoří o dojezdu až 650 km, trakční baterie mají mít kapacitu elektrické energie max. 534 kWh, což by i v případě, že bychom počítali s pouze 10% kapacitní rezervou, znamenalo, že by spotřeba na 1 km musela být jen okolo 0,7 kWh/km. Baterie mají být ukryty v místě, které dnes zabírá motor. Pokud zákazník zvolí provedení s max. množstvím baterií, budou se dva boxy navíc nacházet také na střeše vozidla.
Nabíjení má být realizováno prostřednictvím standardizované zásuvky CCS Combo 2, přičemž nabíjet takto bude možné výkonem až 375 kW. Mimoto má být MAN Lion’s Coach 14 E připravený také na tzv. nabíjení MCS, pod čímž se ukrývají anglická slova Megawatt Charging System. Jde o zamýšlený standard pro nabíjení užitkových vozidel, který by měl pracovat až s 3,5 MW výkonu, který se připravuje již od roku 2018 (původně se pro něj používala zkratka HPCCV; High Power Charging for Commercial Vehicles), avšak k jeho finálnímu definování by mělo dojít až v průběhu letošního roku. U elektrobusu MAN Lion’s Coach 14 E se počítá s tím, že by byl v případě užití MCS nabíjecí výkon snížený na 750 kW.
Pohon elektrobusu bude zajišťovat centrální elektromotor o výkonu 330 kW, který by měl být rovněž dodáván MANem, resp. by měl pocházet ze skupiny Traton. Motor má být spojen s čtyřstupňovou automatizovanou převodovkou MAN TipMatic. Novinkou má být 12palcový displej na stanovišti řidiče, který bude poskytovat přehled o spotřebě, dojezdu, nabíjení atp. Zajímavostí bude také nová klimatizační jednotka využívající jako chladivo CO2.
V porovnání s dieselovou verzí má mít elektrobus identickou obsaditelnost (61 míst k sezení + řidič) i zavazadlový prostor (11–13 m2).