Velká změna jindřichohradecké MHD se blíží. Od 1. 1. 2026 převezme provoz od skupiny ICOM společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice a. s. patřící do rakouské skupiny ÖBB a vystupující na trhu pod značkou busem. Pevnou součástí městské dopravy budou nově také elektrobusy, přičemž dočasně jich bude dokonce více, než bylo požadováno.
Jindřichův Hradec se o výběr nového dopravce snažil dlouhodobě. První desetiletý tendr na zajištění provozu od 1. ledna 2023 město vypsalo už 2. 8. 2021. Do několikrát odloženého termínu 22. listopadu podali nabídku dva dopravci – vedle ČSAD AUTOBUSY České Budějovice šlo o společnost Autobusy VKJ podnikatele Vratislava Štáhlicha z Klatov, která vedle dálkových linek zajišťuje provoz městské dopravy v Tachově a která podala i nižší nabídkovou cenu. Rada města jí na prosincovém zasedání obratem schválila zadání zakázky, k podpisu smlouvy už ale nedošlo, neboť se na popud neúčastnícího se ČSAD Jindřichův Hradec ze skupiny ICOM vložil do celé věci Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který celou zakázku k 19. květnu 2022 zrušil kvůli stanovení zadávacích podmínek v rozporu se zákonem.
Opakované výběrové řízení na desetileté období provozování městské dopravy (2025–2035) město vypsalo až dne 20. 5. 2024 s tím, že nabídky se mohly podávat do 18. 7. 2024. O tendr zabojovala trojice uchazečů – již zmíněný budoucí vítěz ČSAD AUTOBUSY České Budějovice dal nabídkovou cenu 29 883 847 Kč, dosavadní provozovatel společnost ČSAD Jindřichův Hradec ze skupiny ICOM se umístil na druhé příčce s částkou 32 721 724,14 Kč a nejvyšší nabídku podala Znojemská dopravní společnost – PSOTA, která nacenila soubor městských linek dokonce na 44 389 730,51 Kč.

Předváděcí mild-hybridní Urbanway je do Jindřichova Hradce pouze zapůjčen, přesto se dočkal polepu v barvách města. (foto: město Jindřichův Hradec)
Požadavkem města bylo, aby budoucí dopravce zajistil minimálně osm nových autobusů o délce max. 12,5 m, z toho čtyři elektrobusy. Počet záložních autobusů byl uveden jako libovolný, stáří žádného z nich však nesmělo překročit 12 let.
Město Jindřichův Hradec vyrozumělo účastníky o výběru dodavatele dne 6. 9. 2024, proti čemuž podala dne 23. 9. 2024 firma ČSAD Jindřichův Hradec námitky. Ty zadavatel svým dopisem z 4. 10. 2024 odmítl, takže neúspěšnému uchazeči nezbývalo, než se opět obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). To skutečně v poslední den lhůty (14. 10. 2024) udělal, nicméně nesložil zákonnou kauci. Tím nebyly naplněny podmínky pro faktické zahájení přezkumu a Úřad řízení zastavil. Následně už mohlo dojít k podpisu smlouvy s budoucím provozovatelem, k čemuž došlo dne 10. 12. 2024.
Společnost ČSAD AUTOBUSY České Budějovice si pro provoz objednala flotilu autobusů složenou ze čtyř elektrobusů MAN Lion’s City 12E ve standardní konfiguraci s garantovaným dojezdem 250 km na jedno nabití, a čtyř dieselových vozů Iveco Urbanway. Zatímco elektrobusy se podařilo dodat do města včas, v případě dieselových vozů došlo ke zdržení, což výrobce dočasně pokryl poskytnutím náhradních vozidel. Těmi je předváděcí Urbanway v mild-hybridním provedení polepený do městského nátěru, jeden z vozů stejného typu zapůjčený od dopravce ČSAD Střední Čechy (ev. č. 8094), a dále dvojice předváděcích elektrobusů Iveco Streetway 12M ELEC předaná společnosti Iveco Czech Republic v první polovině letošního roku. Dočasně tak bude v Jindřichově Hradci k vidění dokonce šest elektrobusů, namísto čtyř. Další autobusy busem poskytne z vlastních zdrojů, konkrétně se má jednat o blíže neurčený počet tmavě zelených vozů Iveco Crossway LE LINE 12M určených jinak pro provoz v rámci vznikajícího jihočeského integrovaného systému IDESKA.