Menu

MAN dodá 39 elektrobusů do Norimberku

Elektrobus MAN Lion’s City 12 E na propagačním snímku výrobce. (foto: MAN Truck & Bus)
Elektrobus MAN Lion’s City 12 E na propagačním snímku výrobce. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
23. 01. 2021 19:46
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravce VAG Nürnberg podepsal kontrakt na dodávku celkem 39 elektrobusů s výrobcem MAN Truck & Bus, pro kterého se jedná o dosud největší jednorázovou objednávku na jeho elektrobusy. Z téměř čtyřicítky vozů má být 28 v článkové variantě a 11 v sólo verzi.

MAN představil svůj elektrobus postavený na platformě nové generace MAN Lion’s City na podzim 2018, a to nejprve ve standardním 12m provedení. Článková varianta byla oficiálně prezentována až v květnu 2020. Mezi významnými značkami autobusů tak patřil MAN mezi poslední, kteří s elektrobusem na evropský trh vstoupili a začali jej sériově vyrábět. První vozy byly v rámci dlouhodobého testování výrobce předány například do Mnichova a Wolfsburgu, další bychom našli například v Belgii či Lucembursku. Sériová produkce sólo vozů začala až v říjnu 2020, a to v závodě v polských Starachowicích, u kloubové verze je start produkce naplánován na první polovinu roku 2021.

Pohled do interiéru článkového elektrobusu MAN Lion’s City 18 E (foto: MAN Truck & Bus)

Kontrakt pro Norimberk byl rozdělen na dvě části – první zahrnoval pouze 15 článkových vozů, nicméně Norimberk okamžitě využil možnosti rozšíření objednávky a přiobjednal si ještě dalších 13 kloubových vozů a 11 sólo elektrobusů. V rámci článkových elektrobusů MAN Lion‘s City 18 E by mělo jít o vůbec první objednávku. Vítězství je to jistě velmi sladké, MAN totiž v soutěži porazil sedm dalších konkurentů.

Elektrobusy budou uzpůsobeny pouze pro pomalé nabíjení v garážích (systém CCS), přičemž se počítá s rozdílným nabíjecím výkonem pro 12 a 18m vozy. Zatímco u sólo vozů by mělo jít průměrně o nabíjecí výkon 100 kW, u článkových o 150 kW. V prvním případě by to mělo znamenat nabití do plného stavu (s bateriemi o kapacitě elektrické energie 480 kWh) za tři hodiny, v případě kloubové verze (s bateriemi o kapacitě elektrické energie 640 kWh) za 4 hodiny. Baterie mají umožňovat dojezd min. 200 km a 270 km při příznivých podmínkách. Obsaditelnost 12m elektrobusu má být 88 míst, u 18m vozu půjde o 120 míst. Pohon sólo vozu bude zajištěn jedním elektromotorem situovaným u zadní nápravy, článkový elektrobus bude dvoumotorový.

Dodávka elektrobusů má proběhnout ještě v letošním roce. Předpokladem je léto 2021. Pro jejich nabíjení bude zapotřebí investovat do nabíjecí infrastruktury, která bude zahrnovat 39 nabíjecích stojanů pro pomalé nabíjení.

Připomeňme, že MAN je v Norimberku velmi úspěšný. Dopravce VAG Nürnberg provozuje okolo 200 autobusů, z nichž 150 nese lva ve znaku. Norimberk se mj. v roce 2017 zapojil do testování nové verze modelu Lion’s City. 

Podobné články