Menu

Madrid koupí 520 CNG autobusů a 50 elektrobusů

Autobus Solaris Urbino 12 CNG na propagační fotografii výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Autobus Solaris Urbino 12 CNG na propagační fotografii výrobce. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
26. 04. 2021 19:45
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Španělská metropole uzavřela velká výběrová řízení na dodávku nových autobusů, která počítají už jen s dodávkami plynových vozů a elektrobusů. O dodávku plynových autobusů se podělí trojice výrobců, o elektrobusy pak dva subjekty.

Nákup 12m autobusů byl rozdělen na tři části po 250, 170 a 100 kusech. Nejmenší stokusovou zakázku si odnesl Mercedes-Benz se svým plynovým Citarem NGT. Ten přitom v rámci dodávek plynových autobusů pro Madrid v minulosti dominoval, když uspěl v roce 2016 ve výběrovém řízení na dodávku až 672 autobusů, které postupně do konce loňského roku skutečně dodal. Lze však předpokládal, že okleštěný úspěch Mercedesu v soutěži vyhlášené na počátku letošního roku vychází ze skutečnosti, že německý výrobce autobusy v dalších částech s ohledem na termíny dodání patrně ani nenabízel. Celý kontrakt má totiž běžet až do roku 2023, Mercedes by ale měl na konci letošního roku výrobu svých městských plynových autobusů Citaro NGT a Conecto NGT ukončit kvůli nízké rentabilnosti při přechodu na novou emisní normu Euro VIe, neboť zájem o plynové autobusy na trhu poněkud uvadá (ročně se jich v celé EU prodá jen okolo 2 000). Madridský obří nákup je tak jednom z mála čestných výjimek.

O zbylých 420 autobusů se podělili nerovnoměrně výrobci Scania a Solaris Bus & Coach. Švédská společnost, resp. její španělské zastoupení, se může těšit na dodávku až 170 vozů typu Scania N280 GNC Castrasúa. Jak název napovídá, půjde o vozidla, jež budou na platformě Scanie (podvozcích) stavěna místním nástavbářem, konkrétně tedy společností Castrasúa, která se zabývá výrobou karoserií pro autobusy už od roku 1948. Autobusy budou reprezentanti výrobkové řady New City, která je na trhu nabízena firmou Castrasúa od roku 2014.

Zbylých 250 autobusů pro sebe urval Solaris Bus & Coach ze španělské skupiny CAF. Ten dodá své vozy Urbino 12 CNG, přičemž pro producenta s výrobním závodem v Polsku jde o velký úspěch. Dosud totiž žádný z autobusů ve městě značku Solarisu nenese.

Prvních 190 plynových vozů má být dodáno ještě v letošním roce, příští rok bude následovat dodávka 200 autobusů a v roce 2023 i zbylých 130 vozidel. Postupně tak bude možné z provozu odstavit všechny čistě dieselové autobusy, které už dnes tvoří ve vozovém parku menšinu. Z flotily čítající přibližně 2 100 autobusů jich na diesel jezdí 391 (18,6 %). Z tohoto počtu má být v průběhu roku 2021 odstaveno celkem 258 vozů, zbylých 133 by mělo dojezdit nejpozději do 31. 12. 2022. Doplňme, že celková hodnota obřího kontraktu na plynové vozy je 151,5 mil. € (cca 3,9 mld. Kč), což je o přibližně 10 mil. € méně (zhruba 260 mil. Kč), než byla původně odhadovaná hodnota zakázky (161,2 mil. €).  

Kromě plynových autobusů si Madrid objednal i 50 elektrobusů za 25,9 mil. € (cca 673,4 mil. Kč). Také v tomto případě došlo k dělení dodávky mezi více výrobců, konkrétně mezi dvojici. 30 vozů má dodat místní producent Irizar, který nabídl svůj ieBUS. Zbylých 20 vozů pro sebe utrhnul čínský producent BYD s modelem K9UB.

Podobné články