Menu

Maďarský závod BYD vyrobil svůj první článkový elektrobus

Současná generace elektrobusů BYD B18. (zdroj BYD)
Současná generace elektrobusů BYD B18. (zdroj BYD)
Stáhnout PDF
Autobusy
06. 05. 2024 18:38
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Od roku 2017 se v maďarském městě Komárom na hranici se Slovenskem montují elektrobusy čínské značky BYD. S ohledem na zájem zákazníků se postupně komplex rozrůstal, přičemž po uzavření francouzské montovny sem byla převedena i zbývající produkce ze země galského kohouta. Až dosud se výroba soustředila na podvozky exportované následně k nástavbářům (především) ve Velké Británii a na kompletní nečlánkové vozy, nyní však závod opustil i první kloubový vůz, jenž však nemá určeného zákazníka.

BYD nabízí v současné době dvě verze svých kloubových elektrobusů – B18 o délce 18 150 mm a prodloužený model B19 o délce 18 750 mm. Tyto článkové vozy si již nalezly cestu k řadě evropských provozovatelů, nikdy se však nejednalo o autobusy smontované v Evropě, ale o dovoz kompletních kusů z Číny. „Stavitel snů“ ovšem už dříve deklaroval, že hodlá evropský trh do budoucna zásobovat (pokud možno) výhradně vozidly smontovanými v Maďarsku. Důležitým krokem pro splnění tohoto cíle je výrobu pro takový druh vozidel přizpůsobit, otestovat si montážní postupy a zaškolit personál.

První článkový elektrobus v kratší verzi B18 byl v Komárom smontován na jaře 2024. Po zkouškách ve výrobním závodě a v nejbližším okolí byl červeně lakovaný vůz převezen do Budapešti, kde se účastnil testů na trasách linek 8E (Kelenföld – Újpalota) a 139 (Széell Kálmán tér – Gazdagréti tér) provozovanými společností Arriva, přičemž veškeré jízdy nakonec proběhly pouze v režimu bez cestujících.

V případě zkušebního vozidla byly použity baterie v největší nabízené konfiguraci kapacity elektrické energie, tj. 511 kWh, přičemž použity jsou tradičně články LFP vlastní konstrukce od BYD. Baterie je možno nabíjet jak přes standardizovanou zásuvku CCS2, tak pomocí pantografu na střeše. Pohon zajišťuje dvojice elektromotorů ukrytá v nábojích kol poslední nápravy, každý o výkonu 150 kW. Předváděcí elektrobus je dále vybaven systémem kamer místo zpětných zrcátek, bezpečnostním systémem pro hlídání mrtvého úhlu (nově vyžadován legislativou) atp. Podlahová krytina je použita v dekoru dřeva a madla jsou z nerezové kartáčované oceli.

Doplňme, že kromě závodu na elektrobusy hodlá BYD v Maďarsku zřídit také svůj závod na výrobu elektromobilů, a to v blízkosti Szegedu. Definitivně to výrobce potvrdil na počátku roku 2024.

Podobné články