Menu

Lyon pořídí dalších 35 tramvají Citadis

Lyonská tramvaj Alstom Citadis ve společnosti tramvaje Stadler Tango linky Rhônexpress k letišti. (foto: Libor Hinčica)
Lyonská tramvaj Alstom Citadis ve společnosti tramvaje Stadler Tango linky Rhônexpress k letišti. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
09. 09. 2021 20:36
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Francouzský Lyon pokračuje v nákupu nových tramvají. Dne 2. 9. 2021 potvrdil využití opce na pořízení dalších 35 vozů v hodnotě 115 miliónů euro (cca 2,9 mld. Kč). Nová vozidla mají být dodána do roku 2026.

První tramvaje v Lyonu začaly jezdit v roce 1879. Původní tramvajová síť však byla v červnu 1957 zrušena a město si muselo na návrat tramvají počkat takřka 50 let. Znovu vyjely na prvních dvou linkách T1 a T2 v roce 2001, přičemž již tehdy u toho byla vozidla Alstom Citadis s netradičním futuristickým designem. Postupně byly do provozu uvedeny další tratě a linky, takže dnes bychom v Lyonu napočítali již sedm městských tramvajových linek. Zvláštní postavení má pak expresní tramvajová linka známá jako Rhônexpress, která spojuje centrum Lyonu s letištěm. Na ní jako na jediné nejsou provozovány tramvaje Citadis, ale tramvaje z produkce Stadleru (šest vozů Tango).

Pro provoz na prvních dvou linkách T1 a T2 bylo pořízeno nejprve 39 vozů Citadis 302 o délce cca 30 m. Následně byly tramvaje téhož typu kupovány až do roku 2009, kdy byl zařazen do provozu poslední – v pořadí 73. – vůz. Od roku 2012 byly nakupovány již tramvaje v prodloužené variantě Citadis 402. Těch má nyní dopravce Sytral k dispozici již 34, takže celkový počet Citadisů je 107. Mimoto bychom nalezli ve městě ještě počáteční stanici vlakotramvajové linky, na níž jsou rovněž provozovány vozy, které mají v názvu „Citadis“, zde se však jedná o vlakotramvaje s obchodním jménem Citadis Dualis (24 vozů z roku 2012), který má s původním řešením tramvají společné pouze jméno.

Lyon plánuje v dalších letech velkou expanzi elektrické dopravy, a to především za využití parciálních trolejbusů a nových tramvajových tratí. Do roku 2026 se počítá s vybudováním prodloužení stávající linky T6 a vytvoření trojice zcela nových linek T8 až T10. Délka nových úseků by měla činit 25 km. Na jejich obsluhu potřebuje město další vozidla, a tak využilo možnosti opce z kontraktu podepsaného v roce 2018 a přikoupilo si nyní 35 vozů, které by měly být identické s poslední dodávkou 15 vozů Citadis 402 z let 2020 a 2021. Každá z tramvají nabídne kapacitu až 287 cestujících. Jejich výroba má proběhnout kompletně ve francouzských závodech Alstomu.

Podobné články