Menu

Litevský Kaunas zařadí 100 mild hybridů MAN Lion’s City

První MAN Lion’s City 12C EfficientHybrid ze stokusové dodávky byl v Kaunasu předán do provozu již na podzim 2020. Dalších 99 vozů omladí vozový park v letošním roce. (foto: MAN Truck & Bus)
První MAN Lion’s City 12C EfficientHybrid ze stokusové dodávky byl v Kaunasu předán do provozu již na podzim 2020. Dalších 99 vozů omladí vozový park v letošním roce. (foto: MAN Truck & Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
07. 02. 2021 17:43
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Do poloviny roku 2021 se dočká autobusová doprava v litevském Kaunasu omlazení v podobě rovné stovky 12m vozů MAN Lion’s City 12C v provedení tzv. mild hybridu, pro nějž německý výrobce (produkující daná vozidla v Polsku) používá obchodní jméno EfficientHybrid.

Ve druhém největším městě Litvy (žije v něm okolo 300 000 obyvatel) provozuje městskou autobusovou dopravu dopravce Kauno autobusai, jenž si stovku vozů MAN objednal u místního importéra Adampolis již v loňském roce. První ze sta objednaných vozů byl slavnostně prezentován na podzim 2020 a v současné době je nasazován na lince 29G spojující centrum města s letištěm. Dalších 99 autobusů se již postupně vyrábí a do Litvy mají být vozy dodány do poloviny letošního roku.

MAN Lion’s City 12C má délku 12 185 mm a pohon u něj zajišťuje nový motor D1556 LOH plnicí emisní normu EURO 6d z produkce MANu, který se v porovnání se svým předchůdcem může pochlubit nižší hmotností. Součástí výbavy vozů pro Kaunas je modul tzv. mild hybridu, který má za úkol snižovat spotřebu paliva. Využívá, jak už jsme na našem webu vícekrát popisovali, superkodenzátory o nízké kapacitě elektrické energie, do nichž se ukládá energie při brždění vozidla. Tato energie je pak používána v režimu start-stop na pohon pomocných spotřebičů, díky čemuž autobus neprodukuje emise během stání na křižovatkách či v zastávkách. Zároveň je teoreticky možné, pakliže jsou superkondenzátory nabité, využít uloženou elektrickou energii i pro krátkodobou výpomoc dieselovému motoru v případě extrémního zatížení a potřeby navýšení výkonu. Samostatně však malinký elektromotor nikdy k pohonu využíván být nemůže.

Vozy pro Kaunas jsou vybaveny celkem 28 místy k sezení a 72 k stání. Ve výbavě nechybí klimatizace, USB nabíjecí porty a zajímavostí jsou sedadla s omyvatelným povrchem. Podlahová krytina je vyhotovena v dekoru dřevěné podlahy. Kabina řidiče využívá zástěny, která minimalizuje kontakt s cestujícími, především s cílem zamezení přenosu virů.   

Podobné články