Menu

Liberci nestačí 20 autobusů SOR NS 12. Přikoupil další dva

Necelý měsíc po svém zařazení do provozu pózuje SOR NS 12 diesel ev. č. 729 v obratišti Pavlovice, Letná, načež se opět vydá jako linka 12 zpět do centra. Liberecké ulice dnes křižují dvě desítky autobusů NS 12, které do léta doplní další dva vozy. (foto: Matěj Stach)
Necelý měsíc po svém zařazení do provozu pózuje SOR NS 12 diesel ev. č. 729 v obratišti Pavlovice, Letná, načež se opět vydá jako linka 12 zpět do centra. Liberecké ulice dnes křižují dvě desítky autobusů NS 12, které do léta doplní další dva vozy. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
27. 01. 2023 18:19
Matěj Stach
2 minuty čtení

Před koncem loňského roku 2022 uvedl Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou do provozu všech osm autobusů SOR NS 12 (někdy též s přídomkem diesel), jejichž objednáním v březnu 2022 zcela vyčerpal původní rozsah rámcové smlouvy z roku 2020. Ještě předtím ale s výrobcem vozidel uzavřel dodatek k původnímu kontraktu, na jehož základě zavítá do metropole pod Ještědem další dvojice autobusů.

Rámcová smlouva týkající se nákupu až 20 nových dieselových autobusů byla mezi výrobcem SOR Libchavy a liberecko-jabloneckým Dopravním podnikem uzavřena dne 27. 2. 2020 na základě výběrového řízení, v němž libchavský producent těsně porazil dealera autobusů Iveco, společnost TEZAS servis. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou postupně smlouvu zcela vyčerpal. Prvních 12 vozů objednal ve dvou vlnách ještě v průběhu roku 2020, zbylou osmičku „enesek“ poté k 8. 3. 2022, čemuž jsme se věnovali v tomto textu.

Na dodání posledních objednaných vozů z původního rozsahu smlouvy měl SOR Libchavy čas do 30. 11. 2022. A byl to právě poslední listopadový den, kdy se osmička autobusů SOR NS 12 objevila v libereckých garážích ve Vilové ulici. Zeleno-bílo-žlutě zbarveným strojům byla přidělena ev. č. 734 – 741, která navazují na předchozí dodané autobusy. Na linkách se jako první objevily na přelomu roku mezi svátky autobusy ev. č. 735 a 736, a to konkrétně ve středu 28. 12. 2022. O den později vyjel také vůz ev. č. 737, na nějž 30. navázala „eneska“ ev. č. 739 a 740. Zbylé vozy do ulic poprvé vyjely na Nový rok.

Ještě před uvedením nových autobusů do provozu uzavřel k 15. 12. 2022 DPMLJ s libchavským výrobcem dodatek o navýšení rozsahu původní smlouvy o dva vozy. Důvodem má být „provozní potřeba zakoupit další dva autobusy tak, aby byl plnohodnotně zajištěn provoz na linkách městské hromadné dopravy v Liberci.“ Příslušná kupní smlouva poté byla uzavřena 25. ledna 2023. Další dva autobusy vyjdou Dopravní podnik na 10,3 milionu (5,15 mil. Kč za vůz), což odpovídá 10 % hodnoty původní zakázky na 20 vozidel (tj. desetinásobný počet). Cena za jeden vůz zůstala tedy shodná, což dělá obchod výhodným především pro DPMLJ, jenž by v současné situaci těžko vysoutěžil standardní autobusy levněji. Dodání doobjednaných vozidel SOR NS 12 má proběhnout nejpozději do 30. 6. 2023, přičemž další podmínky zůstávají shodné s původními ustanoveními rámcové smlouvy.

Letos v létě se tedy bude po severočeském Liberci prohánět už 22 autobusů s designem z pera doc. Ing. arch. Patrika Kotase, jenž dříve zanechal ve městě svůj otisk ve tvaru tramvajové vozovny nebo dopravního terminálu Fügnerova. Autobusy SOR NS 12 z libereckých ulic postupně vytlačují původní vozy SOR BN 12 a TEDOM C12 G, stejně tak jako ojetá Citara O 530 od Mercedesu-Benz. Z částečně nízkopodlažních „hrbáčů“ zůstávají v provozu vůz ev. č. 337, což je stroj, který má být letos převeden do podnikové autoškoly, kde doplní bývalého souputníka ev. č. 221 (ex-336), a SOR BN 12 ev. č. 347, jenž by měl být během nadcházejících týdnů vyřazen. Třebíčské barvy v Liberci poté nadále hájí autobusy TEDOM ev. č. 520 a 523. Jelikož se ale počty provozních vozidel těchto typů mění rychleji než ceny pohonných hmot, je možné považovat tyto informace za aktuální jen po omezenou dobu od vydání textu.

Jeden ze dvou přeživších libereckých autobusů SOR BN 12 pózuje dne 17. 7. 2022 při objednané jízdě v zastávce Karlov, která se nachází v XXXV. obvodu města. Tento vůz by měl být nejspíše během února 2023 vyřazen. (foto: Matěj Stach)

Podobné články