Menu

Libchavské elektrobusy pro Kladno – část I.

Historie města Kladna sahá až na počátek čtrnáctého století, kdy zde žezlo moci drželi v rukou Kladenští z Kladna, kteří si jako sídlo rodu nechali vystavět tvrz. O několik stovek let později, již v rukou nových majitelů, došlo ke dvěma přestavbám, jejichž výsledkem je dnešní barokní zámek. Právě kolem něj projíždí ulicí Zádušní SOR EBN 11,1 EL7 45AP a ukrajuje si poslední metry z dalšího spoje své domovské linky 610. (foto: Vojtěch Mařík)
Historie města Kladna sahá až na počátek čtrnáctého století, kdy zde žezlo moci drželi v rukou Kladenští z Kladna, kteří si jako sídlo rodu nechali vystavět tvrz. O několik stovek let později, již v rukou nových majitelů, došlo ke dvěma přestavbám, jejichž výsledkem je dnešní barokní zámek. Právě kolem něj projíždí ulicí Zádušní SOR EBN 11,1 EL7 45AP a ukrajuje si poslední metry z dalšího spoje své domovské linky 610. (foto: Vojtěch Mařík)
Stáhnout PDF
Autobusy
12. 08. 2021 21:20
Matěj Stach
4 minuty čtení

O elektrické dopravě sní už dlouho přes půl století. Zvažované trolejbusy ani tramvaje nikdy do kladenského provozu nevyjely, až v roce 2019 zavítal do téměř sedmdesátitisícového města železa a oceli na zkušenou SOR NS 12 electric. Nyní se Kladno dočkalo elektrobusů vlastních. Na linku 610 spojující historické jádro s městskou částí Kročehlavy vyjela dvojice vozů SOR EBN 11,1. Do budoucna už městský dopravce ČSAD MHD Kladno ani jiné jak elektrické stroje nakupovat neplánuje.

V srpnu 2021 se Kladno konečně jako poslední tuzemské město s více než 50 tisíci obyvateli (celkem jich je 18) přidalo do velkoklubu českých sídel s alespoň částečně elektrifikovanou městskou hromadnou dopravou. Jedná se přitom o jeden z následků v loňském prosinci uzavřeného desetiletého kontraktu na zajištění tamní MHD, který město podepsalo s jejím dosavadním provozovatelem – podnikem ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva Transport. Více o měnící se podobě městské dopravy na Kladně přineseme ve volném pokračovaní článku pozítří, dnes se budeme věnovat hlavně dlouhé cestě k prvním elektrickým přírůstkům do vozového parku.

Kladenská čtvrť Kročehlavy zaznamenala největší rozmach a rozvoj v padesátých letech minulého století, kdy zde v duchu socialistického realismu vyrostlo jedno z prvních kladenských sídlišť. Právě do něj budou nové elektrobusy na lince 610 zajíždět. Vůz EL7 45AP byl zachycen několik vteřin po odjezdu ze zastávky Tržnice ve Vrchlického ulici. (foto: Vojtěch Mařík)

Myšlenka elektrifikace kladenské MHD je už značně vousatá a ne náhodou se vzhledem k vyhovujícím kladenským reáliím objevuje již od přelomu 40. a 50. let minulého století. A to vždy zhruba jednou za 35 roků. Mění se jen uvažované, potažmo přímo detailněji plánované módy dopravy. Zatímco na sklonku 40. let, krátce po samotném zřízení městské dopravy v únoru 1949, se na Kladně pracovalo se zřízením dráhy trolejbusové, v roce 1951 někdejší politická reprezentace uvažovala především o výstavbě tramvajových tratí doplněných o jednu okružní linku zajišťovanou trolejbusy. Jak dnes víme, nebyly tyto plány nikdy naplněny, stejně jako i pozdější vize o výstavbě trolejbusů z poloviny 80. let, jež byly navázány – ve shodě s jinými městy tehdejší ČSSR – na ekonomické důsledky plynoucí z ropných šoků.

100% elektrický. Připravený na město (Kladno) zítřka. Temně zbarvené eCitaro vlastněné rakouským EvoBusem se v ulicích Kladna ukázalo pouze na tři dny, i tak ale neuniklo pozornosti fotografů. Tento obrázek vozu opět pochází z konečně zastávky Tržnice v Kročehlavech. (foto: Matěj Stach)

Na elektrickou městskou dopravu si tak kladenští občané museli počkat dalších cirka 35 let – do zahájení testovacího provozu druhého vyrobeného vozu SOR NS 12 electric po dobu jednoho měsíce roku 2019. Metalicky zelený elektrobus se nejprve 13. 8. představil veřejnosti a politikům před kladenským magistrátem, načež se v pracovních dnech mezi 15. srpnem a 10. zářím 2019 zahnízdil na šejdrovém 17. pořadí zajišťujícím spoje linky 605. Ta je trasována z Okrsku 0 a 2 přes zastávky Nádraží, Josefa Hory a Náměstí Svobody k Aquaparku. Další elektrické vlaštovky přiletěly do středočeské obdoby Ostravy až v roce letošním, kdy už ovšem bylo rozhodnuto, jaké elektrobusy vzhledem k požadovaným parametrům městský dopravce ČSAD MHD Kladno pořídí.

Pohled na nový kladenský elektrobus zezadu. (foto: Vojtěch Mařík)

Po krátkém představení v Příbrami se v první polovině dubna 2021 přemístilo na Kladno temně zbarvené eCitaro z produkce Mercedesu-Benz. Ve shodě s před i po něm testovaných vozem do zásuvky přitom neobdrželo ani ono u ČSAD MHD Kladno žádné evidenční číslo. Do provozu zasáhlo dle plánu celkem třikrát – od středy 14. do pátku 16. 4. 2021 bylo jako předzvěst vlastních elektrobusů k vidění vždy na pořadí 610/41, tedy jednom ze dvou kurzů této specifické kladenské linky. Ve stejném duchu se poté zkušebních jízd po Kladně zúčastnila Scania Citywide LF 12M Electric nové generace, přičemž ta se na již jmenovaném pořadí 610/41 ukázala ve dnech 23. a 24. června 2021.

Interiér zapůjčeného eCitara, které bylo řešeno jako předměstské. (foto: Matěj Stach)

Linka 610 propojuje v centru Kladna ležící zastávky Zádušní a Nám. Starosty Pavla s lokalitou okolo autobusového nádraží, odkud přes Divadlo a zastávky Central či Cyrila Boudy pokračuje do sousedních Kročehlav reprezentovaných Sítnou a konečnou zastávkou Tržnice. Jako jediné spojení ve městě ho dlouhodobě zajišťují autobusy v PID obecně známé jako Md+, tedy délky okolo 10,5 m. Toto specifikum si linka ponechá i po 1. září 2021, kdy započne platnost už avizované nové smlouvy na zajišťování kladenské MHD. Na Kladně jsou v novém kontraktu klasifikována odpovídající vozidla jako „střední“, disponující délkou do 11,0 m, s min. 20 míst k sezení a 50 místy celkem. Bystré čtenáře jistě okamžitě zarazil fakt, že se nové elektrobusy SOR EBN 11,1 minou délkově se svou kategorií, vhodnější vozidla splňující i v tomto textu nejmenovaná kritéria ovšem nejsou podle městského dopravce dostupná. Je však dobré mít na mysli, že nezanedbatelnou část vozu stále zabírají baterie, zatímco užitný prostor pro cestující není oproti jiným adeptům např. z dieselového světa navýšen.

A zde naopak skok do standardizovaného salonu nového elektrobusu SOR. (foto: Vojtěch Mařík)

Doplněný ještě o pohled vpřed. (foto: Vojtěch Mařík)

Slíbené vozy EBN 11,1 z produkce libchavského SORu dorazily do areálu ČSAD MHD Kladno 14. července 2021 krátce po jedné hodině odpolední. Určeny jsou na pomalé noční nabíjení (Overnight Charging). Zevnějšek strojů je oděn do schématu označovaného jako MAD Kladno, sestávajícího se z bílého laku rozseknutého pod okny tučným červeným proužkem. V interiéru naopak téměř převládly standardy PID, najdeme tu skořepinová sedadla v počtu 27 kusů potažená buď červeným, anebo modrým plyšem, nerezová madla i tmavší podlahovou krytinu. Vozy jsou vybaveny vždy dvojicí klimatizačních jednotek od Konvekty a pro zpestření cest i USB zástrčkami či Wi-Fi sítí, jež by měla být nejpozději od 1. září tohoto roku v kladenské MHD standardem.

První elektrobus (EL7 44AP) zaznamenal vypravení 11. 8. 2021, kdy se představil bez evidenčního čísla jak dopravce, tak systému PID na pořadí 610/40 s přejezdem na linky 608 a 616. O den později už vyjel premiérově na stejném kurzu i druhý kus s registrační značkou EL7 45AP, a to opět bez přiděleného čísla. Do ostrého provozu vozy vjedou od září, kdy by zároveň mělo dojít k jejich opatření čísly z řady 1-99, z níž budou nahrazena na všech městských autobusech již snášená čísla PID. Příští dodávky se přitom už ponesou výhradně v elektrickém duchu. Na rok 2023 plánuje podnik ČSAD MHD Kladno nákup šestnáctky elektrobusů, jež obsadí páteřní linky 603 a 606.

Podobné články