Menu

Krasnodar dokončil montáž nového trolejbusu

Nový trolejbus. (foto: Administracija goroda Krasnodara)
Nový trolejbus. (foto: Administracija goroda Krasnodara)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
20. 04. 2021 11:34
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Projekt nového ruského trolejbusu vytvořeného ve spolupráci ruské firmy Al’kor a krasnodarského dopravního podniku MUP «KTTU» se dočkal zhmotnění. Dne 13. dubna 2021 bylo totiž prezentováno první hotové vozidlo, které se 12. května 2021 dočká slavnostnější ceremonie na mezinárodní moskevské výstavě ElektroTrans. Následně zamíří do služeb krasnodarským občanům.

Interiér. (foto: Administracija goroda Krasnodara)

Nový trolejbus nabízí 110 míst, z toho 35 k sezení. Je značen jako typ Al’kor 5124. Krasnodarští činovníci uvedli, že by měly další trolejbusy téhož typu zamířit nejen do Krasnodaru (celkem až 143 kusů, v tomto roce alespoň 10), ale mohly by oslovit i okolní trolejbusové provozy.

Jak už jsme ale uváděli, firma Al’kor sama žádné trolejbusy nikdy nevyráběla, a odkud tedy téměř hotová a nalakovaná skříň do Krasnodaru přišla, je poměrně velkou záhadou. Z dáli vypadá trolejbus jako kopie Avangardu od vologdské Trans-Al’fy, při bližším pohledu ale zjistíme, že vozy nejsou zcela identické. Podařilo se ovšem zjistit, že pečlivě zabalená skříň byla přivezena do Kransnodaru na trajleru už v prosinci 2020 a automobil přijel z Vologdské oblasti (severně od Moskvy), kde sídlí právě Trans-Al’fa… Posledním výrobcem, který do Krasnodaru trolejbusy dodal, přitom byla právě Trans-Al’fa (viz zprávu z prosince 2019).

Aby toho nebylo málo, firma Al’kor dostala loni investiční dotaci na výrobu trolejbusů a elektrobusů v průmyslové zóně Moglino v Pskovské oblasti (západní Rusko), a to v přepočtu více než 110 mil. Kč (tisková zpráva k této dotaci byla mimochodem doplněna lživým komentářem, že před Al’korem nikdo v Rusku elektrobusy nevyráběl). Letos měla firma Al’kor v Moglinu vyrobit 40 trolejbusů a elektrobusů a v příštím roce 80. Zda se tam však produkce opravdu začne realizovat nebo bude Moglino sloužit jen jako jakási „mezistanice“ pro celou transakci, bude ještě nutné sledovat. Každopádně se zdá, že projekt nového ruského trolejbusu nebude tak unikátní, jak se v Krasnodaru snažili prezentovat, pokud ovšem nemá být unikátní v tom, že je jeho výroba zahalena určitým tajemstvím.

Podobné články