O uplynulém víkendu (25. a 26. 10. 2025) bylo možné se poprvé svézt na lince kyjevské městské dopravy patrovým autobusem MAN ND 323 Lion’s City DD (též označovány jako MAN A39), který ukrajinská metropole získala již před třemi lety společně s dalšími třemi vozy téhož typu z Berlína darem. Mimoto má dopravce k dispozici ještě později předaný pátý vůz, který začal od konce září 2025 používat prozatím pro speciální akce.
Připomeňme, že MAN dodával patrové autobusy MAN ND Lion’s City DD (stavěné ovšem na platformě Neoplanu, konkrétně typu Neoplan N4526) do Berlína od roku 2004 do roku 2010, přičemž celkem bylo dopravci BVG předáno 416 vozů, z nichž 171 bylo smontováno v podnikových dílnách a 4 v garáži Indira-Gandhi-Straße. S postupujícím stářím se začalo přistupovat k vyřazování, přičemž většinu patrových vozů nahradily článkové autobusy. Slavné žluté doubledeckery reprezentuje nadále v německé metropoli pouze 200 vozů, jež dodal britský výrobce Alexander Dennis. K poslednímu vypravení dvojice vozů MAN ND 323 Lion’s City DD na linku došlo v Berlíně dne 11. 11. 2023. Velká část ojetých vozů ale nalezla uplatnění u dalších provozovatelů, a to včetně těch českých (z městských dopravců si dva autobusy pořídil Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova). Celkem pět vozů se poté dostalo i do ukrajinského Kyjeva.

Ex-berlínský autobus MAN A39 (MAN ND 323 Lion’s City DD) před prvním vypravením na linku s cestujícími v Kyjevě. (foto: Kyivpastrans)
První čtyři autobusy byly (společně s náhradními díly pro tramvaje na Ukrajině) předány v prosinci 2022, jež všechny pocházely z roku 2010. Kyjevský DP (Kyivpastrans; Київпастранс) autobusy převzal, avšak do provozu je nezařadil, neboť pro ně obtížně hledal využití, a to jak kvůli jejich délce (13,7 m), tak kvůli jejich výšce (4,06 m). V září 2023 bylo v rámci jednání zastupitelstva města sděleno primátorovi, že nasazení vozů přichází v úvahu jen na několik málo linek (konkrétně čísel 43, 91, 56, 57 a 37), nicméně – jak bylo upřesněno později – preferováno bylo posečkat na konec války a vypravit autobusy až poté, nikoli však do běžného provozu, ale pro organizování školních výletů, exkurzí a kratší zájezdy. Tato strategie byla držena až do letošního podzimu, kdy se přece jen Kyjev rozhodl žluté autobusy do provozu s pasažéry vypravit. Ke čtveřici z prosince 2022 přitom přibyl v závěru roku 2024 ještě pátý vůz.
Tento pátý kus patřil mezi ony poslední dva autobusy, které byly 11. 11. 2023 vypraveny v Berlíně do provozu, konkrétně zde hovoříme o voze ev. č. 3492, jenž byl v minulosti upravený na tzv. Bus to the future. Tomuto účelu posloužil po dopravní nehodě, kdy se vůz „zasekl“ pod jedním z berlínských mostů, přičemž došlo k poškození vrchního patra vozu. Dopravce BVG se tehdy rozhodl vůz opravit, přičemž poškozenou střechu nahradil novou konstrukcí s osmi velkými panoramatickými střešními okny. Navíc přibylo LED osvětlení, USB zásuvky u sedadel, kamery, systém počítání cestujících, Wi-Fi připojení pro pasažéry a některé nové bezpečnostní a informační systémy pro řidiče (například asistent odbočování, 270° zadní kamera atp.). Cílem takto upraveného autobusu bylo otestovat si moderní doplňkovou výbavu a zkušenosti s ní zohlednit v plánovaných zadávacích řízeních. Po ukončení pravidelného provozu Berlín avizoval, že si autobus nadále ponechá pro potřeby dopravní výuky dětí ze základních škol, nakonec však byl i tento kus darován na Ukrajinu, kde obdržel ev. č. 9505.

Autobusy MAN A39 (resp. MAN ND 323 Lion’s City DD) dnes nesou v Kyjevě ev. č. 9501 až 9505. Poslední z nich bude patrně nadále sloužit jen pro zvláštní akce, čtveřice darovaná v prosinci 2022 by se měla nicméně postupně objevovat v provozu, pakliže bude testovací fáze kladně vyhodnocena. (foto: Kyivpastrans)
Dříve dodané kusy mají nyní v Kyjevě čísla 9501–9504, od svého převezení se ovšem stihly dočkat již přečíslování, konkrétně: vůz ev. č. 9501 nesl až do července 2025 ev. č. Б/Н 0003 (původně v Berlíně ev. č. 3509), autobus ev. č. 9502 byl označen jako Б/Н 0002 (ex-BVG ev. č. 3530), vůz ev. č. 9503 byl veden jako Б/Н 0004 (ex-BVG ev. č. 3538) a poslední ev. č. 9504 byl v záznamech Kyivpastransu registrován jako Б/Н 0001 (ex-BVG ev. č. 3533).
Využití se jako první dočkal onen specifický pátý vůz (ev. č. 9505; ex-3492), jenž byl prokazatelně už 27. 9. 2025 použit v rámci akce pro válečné veterány a jejich rodiny, nejednalo se tedy ještě o nasazení na běžnou linku, ale o využití, které bylo původně patrovým autobusům slibováno až po „vítězné válce“. Nakonec ale přece jen došlo i na nasazení do běžného provozu, konkrétně o víkendu 25. a 26. 10. 2025, kdy byl vypraven vůz ev. č. 9501 (ex-3509) na linku č. 57, tj. na jednu z linek, která byla jako potenciálně vhodná pro nasazení doubledeckerů uváděna již v odpovědi primátorovi Kyjeva v září 2023.
Autobusová linka č. 57 spojuje konečné Akademmistečko – Autorinok „Čapajevka“ (Академмістечко – Авторинок «Чапаєвка») a podle vyjádření Kyivpastransu by se na ní měly patrové autobusy z Berlína objevovat i v budoucnu, prozatím však pouze o víkendech v rámci zkušebního provozu. Teprve po otestování lze podle dopravce připustit nasazení i v pracovní dny a ve větším počtu.