Menu

Košice vypsaly soutěž na až 30 obousměrných tramvají

Z hlediska poptávaného řešení tramvaje prakticky kopírují požadavky výběrového řízení na obousměrné vozy pro Brno. To ovládla Škoda Transportation s modelem 45T (na vizualizaci), přičemž v soutěži byla jediným účastníkem. (foto: Škoda Transportation)
Z hlediska poptávaného řešení tramvaje prakticky kopírují požadavky výběrového řízení na obousměrné vozy pro Brno. To ovládla Škoda Transportation s modelem 45T (na vizualizaci), přičemž v soutěži byla jediným účastníkem. (foto: Škoda Transportation)
Stáhnout PDF
Tramvaje
28. 02. 2021 19:31
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) vypsal dne 26. 2. 2021 výběrové řízení na dodání až 30 obousměrných tramvají. První část kontraktu počítá s dodáním 10 vozidel, zbytek může dopravce odebrat na základě dalších dílčích smluv.

Z hlediska požadavků tendr prakticky kopíruje specifikaci z brněnského tendru, v němž vyhrála Škoda Transportation, jež byla jediným účastníkem. Požadovaná je tramvaj se 100% podílem nízké podlahy, jež zvládne pojmout alespoň 230 cestujících (při 5 os/m2) s délkou od 29 do 32 m. Všechny podvozky musí být otočné a řešeny jako hnací. Tramvaje mají být mj. klimatizované a vybavené kamerových systémem či elektrickou plošinou pro nástup a výstup vozíčkářů. Na každé bočnici musí být minimálně patery dveře, přičemž min. troje dveře musí být řešeny jako dvoukřídlé (o šířce min. 1 300 mm).

Hodnocena mají být tři kritéria. Nejvyšší váhu má mít pořizovací cena (60 %). Dále jsou hodnoceny náklady na údržbu (po dobu 15 let, anebo do najetí max. 750 000 km; s váhou 15 %) a vybraná technická kritéria (kapacita, hmotnost na nápravu, počet pevných sedadel a min. šířka uličky nad podvozky), na která připadá zbylých 25 %.

Na dodání prvního vozu má výherce soutěže 22 měsíců, v oblasti financování se počítá s využitím prostředků z EU. Nabídky mohou zájemci předkládat do 14. 4. 2021. Předpokládá se, že by nákup nových tramvají mohl umožnit vyřadit z provozu nejstarší košické tramvaje typů KT8D5 a T6A5. První jmenovaný typ je zastoupen celkem 19 vozidly, z nichž ale 8 bylo modernizováno na typ KT8D5R.N2 (v letech 2003 až 2009) se středním nízkopodlažním článkem. „Té šestek“ má dopravce k dispozici 29.

Poslední výběrové řízení na dodávku nových tramvají ovládla společnost Pragoimex, která nabídla model VarioLF2+. V letech 2014 až 2017 poté firma dodala celkem 46 vozidel, která umožnila vyřadit jako v prvním městě bývalého Československa z provozu všechny tramvaje typové řady T3. Soutěž byla svého času kritizována pro svou „transparentnost“. Vítězný uchazeč tehdy získal rovných 100 bodů ze 100, přičemž jeden vůz vycházel na nezvykle vysokou sumu 1,449 mil. € bez DPH (tehdy cca 40 mil. Kč).

Podobné články