Menu

Konec českých tramvají v Magdeburgu se blíží. Do ulic vyjelo první Flexity

Alstom Flexity NGT10D v Magdeburgu. (foto: MVG)
Alstom Flexity NGT10D v Magdeburgu. (foto: MVG)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
13. 09. 2025 17:54
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dne 11. 9. 2025 byla poprvé v německém Magdeburgu nasazena do provozu s cestujícími na lince číslo 1 nová tramvaj Alstom Flexity. Stalo se tak necelý rok od dodání prvního vozu do města. Celkem si místní DP Magdeburger Verkehrsbetriebe (MVB) objednal závazně 35 těchto vozidel, dalších 28 si může pořídit v rámci opce.

K podpisu smlouvy na dodání nových tramvají o délce přes 38 m, jež nesou typové označení NGT10D, došlo již v roce 2021 s tím, že původní termín dodání byl stanoven na rok 2023. Projekt ale nabral více než roční skluz, což se pak dále propisovalo v náročném harmonogramu zkoušek. První vůz byl složen v Magdeburgu až dne 18. 9. 2024, druhý následoval dne 27. 2. 2025. Dosud byly všechny zkoušky prováděny výhradně v režimu bez cestujících, nicméně od 11. 9. 2025 už mohou tramvaje převážet i pasažéry. Zatím tak činí pouze jediná (ev. č. 1401), zatímco druhá (ev. č. 1402) je nadále využívána ke cvičným jízdám řidičů.

Pohled do interiéru vozu. Tramvaje jsou pouze částečně nízkopodlažní se 70% podílem nízké podlahy. (foto: MVG)

V pořadí třetí tramvaj by měla do Magdeburgu dorazit v průběhu října a do konce roku by mělo město mít k dispozici již osm vozů, jejichž výroba probíhá v závodě Alstomu v saském Bautzenu. Tím by mělo být možné odstavit (ještě do konce letošního roku) z provozu tramvaje Tatra KT4DM (celkem 6 ks), které si Magdeburg pořídil v roce 2020 coby ojeté z Berlína na překlenovací období do dodání nových vozů. Postupně by měly být s příchodem nových tramvají vyřazeny i vlečné vozy B6A2 (ve stavu je momentálně 10 vleků) využívané pro navýšení přepravní kapacity za nízkopodlažními vozy NGT8D. Právě nejstarší z těchto nízkopodlažních tramvají (z let 1994 až 1996) by měly být taktéž v důsledku příchodu vozů Flexity vyřazovány.

MVB předpokládá, že do konce roku 2027 bude mít k dispozici všech 35 tramvají Alstom Flexity ze základní objednávky. O případném využití opce prozatím obě smluvní strany mlčí. Připomeňme, že vozy NGT10D mají délku 38 200 mm a šířku 2 400 mm a pojmou až 241 osob (z toho 92 sedících). Součástí výbavy je klimatizace salónu, USB nabíjecí porty i internetové připojení (WiFi). Čtyřčlánkový vůz je usazen na pětici podvozků, z toho dvou běžných, instalovaný výkon motorů činí 630 kW (6 x 105 kW), maximální rychlost činí 70 km/h. Podíl nízkopodlažní plochy je 70 %. 

Podobné články