Provoz příměstských a regionálních autobusů začne v systému Pražské integrované dopravy podle nových desetiletých smluv už tuto neděli 1. prosince 2024. Přinese s sebou plně klimatizovanou flotilu autobusů s jednotným interiérem i nátěrem, které až na výjimky zaplaví celý Středočeský kraj. Do provozu se dostanou také první příměstské elektrobusy a s odstupem i vozy s vodíkovým pohonem. V celkem 35 vysoutěžených oblastech vyjede 14 dopravců, což ale není celkový počet subjektů, které se na obsluze území budou podílet. Dalších 17 společností totiž dostalo vybrané linky či jejich soubory zadané napřímo.
Plošným soutěžím se Středočeský kraj dosud vyhýbal. Na konci roku 2009 uzavřel podle tehdy platné legislativy smlouvy s autobusovými dopravci bez výběrových řízení, aby je v roce 2019 prodloužil na další pětiletku. Zadávací řízení byla vyhlášena ve čtyřech vlnách po osmi až deseti oblastech a probíhala od června 2022 do srpna 2023. Celkem ve 24 oblastech z 35 celkových uzavřela smlouvu s vítězným uchazečem vedle Středočeského kraje i Praha, která na provoz linek rovněž přispívá. Oblastí s nejvyšším počtem vozidel bude C3 – Berounsko, v jejímž rámci vyjede během pracovního dne 63 autobusů. Nejmenší je naopak C7 – Rožmitálsko se 17 vozidly. Průměrný proběh vozidla se napříč oblastmi dostane na 258 km v pracovní dny, resp. 294 v sobotu a 292 v neděli.
Vysoutěžené oblasti by mělo na začátku kontraktu obsluhovat 1 123 autobusů, z nichž většina (795) jich bude standardní délky. 145 vozů by mělo být článkových, dalších 118 autobusů budou představovat tříosé stroje kategorie Sd+. Zbylých 65 zasmluvněných vozidel budou představovat mini- a midibusy. Zatímco někteří dopravci sáhli výhradně po nových autobusech, jiní přistoupili v souladu s podmínkami k přestavbám starších vozů nejen z Pražské integrované dopravy, ale rovněž z jiných koutů republiky.
Autobusy před zahájením provozu musely projít autorizací, která ověřila, že splňují všechny podmínky pro provoz v Pražské integrované dopravě. Vedle provedení jednotného laku i salonu vozidel se kontrolovala přítomnost klimatizace, jednotného odbavovacího systému nebo povinného zařízení pro automatické sčítání cestujících. Takto upravené nemusí být prvních devět měsíců po zahájení provozu autobusy pořízené z povinných odkupů, které dopravci získávají od původních majitelů často až v těchto dnech, tedy krátce před začátkem platnosti nových smluv.
Vozidla bez svislých červených pruhů mohou zůstat na linkách, u nichž se v dohledné době počítá např. s elektrifikací (375 nebo 377). Zároveň jich nemalé množství vyjede i na spojích poněkud autonomního Dopravního podniku hl. m. Prahy. První dny a týdny provozu po jeho restartu podle nových kontraktů bude bezesporu možné potkávat nepřestavěné autobusy i v jiných oblastech, většina dopravců se ale zvládla svědomitě připravit a vozidla začala přebarvovat a upravovat se značným předstihem už v loňském roce. Vybrané společnosti se ovšem včas nedočkaly objednaných autobusů, což bude mít za následek vznik zajímavých provozních situací, kterým se budeme jako Československý Dopravák snažit věnovat. Postupně ale představíme i největší překvapení a novinky ve flotilách dopravců.
Zatímco do provozu v neděli 1. 12. 2024 poprvé zasáhne větší množství nových autobusů, skončí na linkách původní pestrobarevné flotily dopravců. Obecně můžeme říci, že z Pražské integrované dopravy zmizí jak drtivá většina původních Irisbusů Crossway ve středněpodlažním i částečně nízkopodlažním provedení, tak téměř všechny středněpodlažní autobusy SOR řady C. Ubude i „hrbatých“ vozů ve všech délkových variantách. Do věčných lovišť rovněž odejdou (nebo již odešly) některé atypické stroje, z nichž se jenom těžko dají vybrat ty nejzajímavější. V každé oblasti bychom totiž takový vůz našli minimálně jeden.