Menu

Koleje Małopolskie převzaly první vlastní autobusy od Iveca

Koleje Małopolskie zakoupily první dva vlastní autobusy Iveco Crossway 12 LE LINE. Cestující svezou v březnu. (foto: Koleje Małopolskie)
Koleje Małopolskie zakoupily první dva vlastní autobusy Iveco Crossway 12 LE LINE. Cestující svezou v březnu. (foto: Koleje Małopolskie)
Stáhnout PDF
Autobusy
13. 02. 2022 16:27
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Polský železniční dopravce Koleje Małopolskie (KMŁ), jenž je vlastněný malopolským vojvodstvím, převzal do svého vlastnictví první dva autobusy Iveco Crossway 12 LE LINE, jež se mají stát základem rozsáhlejší flotily autobusů, kterou hodlá dopravce zakoupit ještě v průběhu letošního roku.

Koleje Małopolskie byly založeny v roce 2013, s provozem osobní dopravy (nejprve na trati Kraków – Wieliczka) však začaly až o rok později. Už od 1. 1. 2015 vyjela v rámci KMŁ i první autobusová linka, kterou později doplnilo několik dalších spojení, takže dnes pod hlavičkou KMŁ existuje deset autobusových linek, které fungují jako napáječe k železničním trasám. Obslužnost těchto linek ovšem dopravce soutěžil. V letech 2015 až 2017 byla provozovatelem společnost KrakTransRem (dceřiná společnost městského dopravce MPK Kraków), od 1. 9. 2017 převzala autobusový provoz společnost Mobilis. Nyní KMŁ plánuje, že si autobusovou dopravu bude zajišťovat ve vlastní režii.

Z tohoto důvodu pořídil již v závěru roku 2021 první dva autobusy z produkce českého závodu Iveca v podobě modelu Iveco Crossway 12 LE LINE. Výběrové řízení na jejich nákup bylo uzavřeno v září loňského roku, přičemž místní dealer Iveca, firma ABP BUS & Coach sp. z o.o. sp. k., byla jediným účastníkem soutěže. Kupní cena činila 2 127 900,00 zlotých včetně DPH (přibližně 5,7 mil. Kč/vůz). 

Vozidla by měla do provozu vyrazit poprvé v březnu, a to v rámci zajištění náhradní dopravy za vlak. Už v dubnu 2022 ale mají vyjet na novou autobusovou linku (Podłęże – Proszowice), kterou KMŁ plánuje uvést do provozu. Crosswaye nabídnout 36 míst k sezení a 50 k stání. V jejich výbavě nechybí klimatizace či USB porty pro nabíjení mobilních zařízení. První dveře jsou řešeny pouze jako jednokřídlé, druhé jsou standardně dvoukřídlé. Další rozšíření vlastních autobusů je plánováno ještě v letošním roce, přičemž při nakupování by měly pomoci finanční prostředky ze státních i krajských fondů. Všechny autobusy by měly být pouze s dieselovým pohonem.

Podobné články