Menu

Karvinou křižuje elektrobus vystavený na Busworldu. Výzbroj Škoda ale nemá

Elektrobus prezentovaný na veletrhu Busworld v Belgii s logem Škodovky ve skutečnosti výzbrojí plzeňského výrobce nedisponuje. (foto: Robert Hlad)
Elektrobus prezentovaný na veletrhu Busworld v Belgii s logem Škodovky ve skutečnosti výzbrojí plzeňského výrobce nedisponuje. (foto: Robert Hlad)
Stáhnout PDF
Autobusy
23. 01. 2024 18:38
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V říjnu 2023 se konal v Bruselu po pauze vynucené koronavirem veletrh Busworld, jehož se účastnila se svým stánkem také skupina Škoda Group. Ta tehdy tiskovou zprávu ke své prezentaci uvedla nadpisem: „Veletrh Busworld 2023 nabídne to nejlepší od Škoda Group.“ Jak se nyní ukazuje, prezentovala firma nejen to nejlepší ze svého portfolia, ale zjevně i od konkurence.

Autobus vystavený na veletrhu Busworld svým bílo-černým lakováním evokoval příslušnost do flotily dopravce Transdev Slezsko, který objednal dvojici elektrobusů pro provoz karvinské MHD. Jak se ukázalo, šlo o tušení správné. „Pandí“ barvy vycházejí z designového manuálu města, které je požadovalo pro flotilu MHD v rámci tendru na zajišťování služeb veřejné dopravy ve městě v letech 2024–2033. Podmínkou nového kontraktu, který v březnu 2023 obhájil stávající provozovatel ČSAD Karviná (v mezičase začleněný pod Transdev Slezsko), bylo i pořízení dvojice elektrobusů a šesti nových dieselových vozů. Jeden elektrobus SOR NS 12 electric přitom ve městě se zhruba 50 000 obyvateli už dříve sloužil – dopravce jej pořídil a do provozu zařadil v roce 2018.

Elektrobus SOR NS 12 electric pro Karvinou prezentovaný na veletrhu Busworld jako vůz Škoda E’City. (foto: Libor Hinčica)

Už v době konání belgického veletrhu se začaly šířit pochybnosti o tom, zda elektrobus, který stánku Škody Group dominoval, je skutečně vybaven elektrickou výzbrojí z produkce Škody Electric. Důvodem byla především skutečnost, že se vůz předtím (ani potom) nikdy neobjevil v Plzni, kde Škoda montáže elektrických výzbrojí do vozidel na pneumatikách dnes výlučně zajišťuje. Přesto měl na veletrhu na čele nalepené charakteristické logo s okřídleným šípem a na boku popis s technickými údaji nadepsaný jako „Škody E’City“. Zvláštní byla ve vztahu k prezentovanému vozidlu i textace tiskové zprávy, která uváděla, že: „Vedle pokročilých technologií pro elektrický pohon vozidel, představí skupina ve spolupráci se SOR Libchavy i 12metrový elektrobus.“ V textu tedy nikde nezaznívalo, že jde o vozidlo, které by bylo škodováckým pohonem skutečně vybaveno. Ve skutečnosti totiž mělo být vozidlo vybaveno elektrickou výzbrojí z produkce společnosti Rail Electronics CZ, jež je ze 75 % vlastněna přímo SORem Libchavy. Po skončení veletrhu bylo logo Škoda opět sundáno a elektrobus do Karviné zamířil jako ryzí produkt SORu s označením SOR NS 12 electric (tedy nikoli Škoda 32 BB).

V provozu se předmětný vůz objevil od 2. 1. 2024. V rámci krajského integrovaného systému vůz nese evidenční číslo 50-1216. Druhý vůz téhož typu (50-1217) byl zařazen do provozu od 7. 1. 2024. Jde o první zařazené elektrobusy NS 12 electric v České republice od roku 2018. V mezičase byl SOR s těmito vozy úspěšný hlavně na rumunském trhu, kam zamířilo 100 z celkem 138 (prozatím) vyrobených vozů.

Přestože se prezentace vozidla na Busworldu může jevit leckomu jako drobný podvod, je nutno říci, že Škoda Electric a SOR v oblasti výroby elektrobusů skutečně spolupracovat budou. V rámci politiky sbližování obou producentů se firmy, jež jsou dnes ovládány v nejvyšších poschodích stejnými osobami, dohodly na kooperaci v projektu pro Prahu, do nějž podaly jedinou platnou nabídku. Celkem si Praha může pořídit až 100 dvoupólově nabíjených elektrobusů. Mimoto společnosti úzce spolupracují i v oblasti výroby trolejbusů.   

Podobné články