Turecká společnost Karsan se pochlubila dalšími úspěchy na rumunském trhu. Do měst Chitila (nedaleko Bukurešti) a Focșani (v blízkosti moldavských hranic) dodá celkem 42 svých elektrobusů e-ATA v desetimetrovém provedení. Všechna vozidla by měla být dodána do konce roku 2026.
Karsan představil svůj první elektrobus již v roce 2018, konkrétně na veletrhu IAA v Hannoveru, kam přivezl svůj 8m midibus obchodního jména Atak Electric, později přejmenovaný na e-ATAK. Ještě v témže roce poté ukázal další elektrickou novinku ve své nabídce – model e-JEST, jenž byl vyvinut ve spolupráci s BMW (ne náhodou se jeho premiéra odehrála v Mnichově, kde má BMW své sídlo). V tomto případě šlo o vůz ještě menší, dosahující délky necelých 6 m. „Plnokrevnější“ elektrobusy si Karsan nechal až na podzim 2021, kdy – s ohledem na tehdy přetrvávající covidová omezení – odprezentoval online hned tři nové typy s obchodním jménem e-ATA.
V nabídce se rázem ocitly verze 10, 12 a 18, které, jak čtenář správně tuší, označovaly přibližnou délku vozidel. Akceleraci vývoje hned trojice nových typů najednou umožnilo odkoupení licence na výrobu vozů od jiného tureckého výrobce, jenž je dobře znám i v tuzemsku – společnosti Bozankaya. Tato licence přitom zajistila Karsanu exkluzivitu, kdy Bozankaya již mohla v daném designovém provedení dokončit pouze dříve uzavřené kontrakty a sama se pustila do vývoje generace nové. Karsan platformu částečně zmodernizoval a mírně oproti originálu upravil (v oblasti světel) i vzhled.
Vůbec první zakázku na nový typ obdržel z Rumunska, kam již počátkem roku 2022 zamířilo deset vozů do města Slatina, které si objednalo ve dvoudveřové verzi nejmenší provedení e-ATA 10. Dnes bychom v rumunských městech napočítali už 380 elektrobusů od Karsanu, nemalé zastoupení mezi nimi ale mají ony mrňavé typy e-JEST a e-ATAK. Uvedené číslo nicméně ilustruje, jak důležitý trh Rumunsko pro Karsan je (své autobusy – nejen ty elektrické – má ve více než 40 městech). Nyní se může těšit na dodání dalších 42 vozů e-ATA 10 pro města Chitila a Focșani, z nichž každé obdrží shodně po 21 vozech.
V obou případech nepůjde o první dodávky elektrobusů od Karsanu. Ve městě Chitila jsou již v provozu 12m vozy e-ATA (13 ks) i osmimetrové e-ATAKy (10 ks), ve Focșani bychom nalezli sedm vozů e-JEST a 9 e-ATAKů a brzy by mělo město obohatit ještě 10 vozů e-ATA, jež budou stejně jako elektrobusy z aktuální objednávky v desetimetrovém provedení, resp. takřka 11m, neboť vozy e-ATA 10 mají délku 10 770 mm.