Menu

Kapacita baterií nestačí. Zima odstavuje elektrobusy od Solarisu v Oslu

Autobus Solaris Urbino 18,75 electric pro Oslo ve výrobním závodě Solarisu v polském Bolechowě. (foto: Solaris Bus & Coach)
Autobus Solaris Urbino 18,75 electric pro Oslo ve výrobním závodě Solarisu v polském Bolechowě. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
06. 12. 2023 20:27
Libor Hinčica
2 minuty čtení

V těchto dnech připomíná na sociálních sítích španělsko-polský výrobce Solaris Bus & Coach své významné výročí – od představení prvního 18m elektrobusu Urbino 18 electric uplynulo letos již deset let. Při té příležitosti vzpomíná i na svůj doposud největší jednorázový úspěch s tímto modelem – dodávku 183 autobusů do norského Osla, které by chtělo mít již od prvního ledna nadcházejícího roku veškerou veřejnou dopravu bezemisní. Tento plán se mu sice naplnit nepodaří, neboť se musí potýkat se zpožděním na straně nizozemského výrobce Ebusco, i tak jde ovšem v evropském měřítku o mimořádný počin.

Drobnou vadou na kráse norského boje za snižování emisí je propad dojezdu elektrobusů v zimním období, který se naplno projevil v prvních prosincových dnech. Současné teploty přitom nijak nevybočují z dlouhodobých průměrů (v prosinci je považována v Oslu za průměr denní teplota +1°C a noční -3°C).

Elektrobusy Urbino 18,75 electric v hodnotě přibližně 100 mil. € byly objednány dopravcem Unibuss AS v lednu 2022 a slavnostně předány do provozu od 16. 4. 2023 s tím, že flotila 183 vozidel byla primárně určena pro obsluhu linek čísel 20, 21, 31 a 37, které patří k nejvytíženějším v Norsku (denně jimi má cestovat okolo 150 000 cestujících). Vozidla, jež pojmou až 138 pasažérů (z toho 41 sedících) jsou vybavena jedním trakčním motorem o výkonu 240 kW, který získává elektrickou energii z trakčních baterií o celkové kapacitě elektrické energie 520 kWh. Ty by měly postačovat na dojezd 250 km, jenomže to zjevně platí pouze za optimálních teplotních podmínek. Jakmile klesly venkovní teploty, začal se dojezd elektrobusů povážlivě snižovat.

Zatímco jarní a letní měsíce zvládly elektrobusy bez obtíží (dojezd na jedno nabití měl činit okolo 230 km), podzimní ochlazení s teplotami okolo nuly se začalo projevovat snížením dojezdu o zhruba 30–40 %. Jakmile se teploty dostaly pod nulu, mají podle některých zdrojů zvládat elektrobusy dojezd jen okolo 100 km, a to navzdory snížení intenzity vytápění v prostoru pro cestující.

Ti začali problémy pociťovat od pondělí 4. 12. 2023, kdy nebylo možné vypravit okolo 50 odpoledních spojů, protože elektrobusy se v provozu stihly předčasně vybít. Komplikace při nabíjení v minusových teplotách pak naopak stály za tím, že se mnohé elektrobusy nestihly přes noc v garáži nabít, takže nebyl dostatek vozů ani pro ranní výjezd dne 5. 12. 2023. Tentýž den odpoledne už mělo být nevypraveno 90 spojů zajišťovaných elektrobusy Urbino 18,75 electric. Částečně byly výpadky nahrazovány dostupnými dieselovými autobusy.

Dopravce věří, že problémy budou v brzké době ve spolupráci s výrobcem vyřešeny, přičemž situace je omlouvána skutečností, že jde o první nasazení takto početné flotily v zimních měsících. Současně jsou pro případné blesky hněvu ze strany pasažérů hledány vhodné hromosvody, takže do médií už stihla proniknout informace o tom, že nákup elektrobusů schválilo předešlé vedení města, které údajně nemělo provádět žádné hlubší analýzy případných dopadů ve vztahu k dojezdu vozidel za zhoršených klimatických podmínek, takže nynější vládnoucí garnitura vzešlá ze zářijových voleb nenese za daný stav žádnou zodpovědnost. Obdobná obvinění jsou však ve světě politiky folklórem, takže výroku nelze přikládat větší váhu.

Společnost Ruter AS – obdoba našich koordinátorů integrovaných systémů – nevidí celou situaci až tak dramaticky. Zhruba 40 zrušených spojů není podle jejího sdělení v náročných zimních podmínkách žádnou katastrofou, přihlédne-li se k tomu, že celkově jich má být více než 1 100. Navíc prý nelze problémy vztahovat ani ke konkrétní značce elektrobusu. Fakt, že se nedostatečný dojezd projevil nejvíce u vozů Urbino 18,75 electric, měl být dán skutečností, že jich je v rámci jednoho typu nejvíce, takže i poměr nevypravených vozů tomu odpovídal. Navíc se za kloubové vozy shání hůře náhrada. Z toho lze usuzovat, že se s problémy potýkaly i další značky elektrobusů provozované v Oslu. 

Podobné články